NULL Skriv ut sidan - SV: Hjälp att tyda dombok

Anbytarforum

Titel: SV: Hjälp att tyda dombok
Skrivet av: Hillevi Fransson skrivet 2021-03-25, 12:25
Hej! Ja visst är det kul att läsa gamla dombokstexter! Håller med om att det inte är alldeles lätt att förstå - en annan kultur och ett annat sätt att skriva.


Såhär tänkte i alla fall jag när jag läste texten, gör dock inga anspråk på något slags "sanning" :)


Karin har mer eller mindre antytt någonting om att Sven kanske skulle fria till barnbarnet. Ryktet om detta sprider sig på bygden, "någon" vet att Sven inte alls tänkt det och ryktet blir istället att Karin far med osanning. Kanske är Sven delaktig i detta "motrykte", kanske inte. På något sätt tas saken till tinget, troligtvis av Karin själv för att rädda sitt rykte (eller av hennes man). Heder och ära var viktigt och kunde ibland behöva fastställas inför tinget. Tolkar inte texten som att varken Sven eller Karin skulle vara anklagade för förtal från någon part, utan snarare som att Karin vill fastställa sitt rykte som ärlig och hedersam gentemot en mer generell allmänhet. Tänker att det är också därför texten avslutas med en allmän uppmaning att någon vill anklaga Karin för att fara med osanning så ska man kunna bevisa detta eller vara beredd på att få böta.


Ordet "lättfärdig" läser jag i betydelsen "obetänksam", "lättvindig".


Mvh Hillevi