NULL Skriv ut sidan - SV: Cedervall

Anbytarforum

Titel: SV: Cedervall
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2021-03-24, 15:57


Lars Cederwall 1745-1825

Min ansyster Greta Leufstedt gifter sig i Västra Vingåker 1776 med inspektoren Lars Cedervall. Paret får barnen Karl Fredrik 1777, Christian 1779, Hedvig 1782 och Eva Elisabet 1784 (död året efter).
Lars ska vara född ca 1745 men jag vet inte var. Känner någon till något om Lars bakgrund? Jag har letat efter tänkbara föräldrar i de bouppteckningsregister som finns tillgängliga (som jag känner till, dvs AD och i Sthlm) men inte hittat något. Lars dör i Stavhälla Hamn i Västra Vingåker 1825.
Barnens dopvittnen säger mig tyvärr inte så mycket. Till första sonen kommer flera personer från gördelmakarfamiljen Rung i Stockholm ner till Vingåker som dopvittnen. Till Christian kommer brukspatron Christian Eberstein och hans hustru född von Aken (för övrigt släkt till släkten till Christians framtida hustru född Norstedt då hennes bror Johan Gustav Norstedt är gift med en systerdotter till Christian Eberstein) och en vaktmästare Hillströms fru i Sthlm. Till Hedvigs dop kommer traktören Sprinchorn från Örebro som dopvittne (han är gift med Greta Leufstedts kusin Greta Holmberg).
Lars verkar alltså ha flitigt samröre med de familjer som hans söner senare gifter in sig i. Vet någon något om hans bakgrund? Det pekar både mot Närke och mot Stockholm.
Som tillägg undrar jag också över Johanna Euphrosyna Cedervall, f 4/3 1789 någonstans i Stockholm. Hon gifter sig 1810 i Svea Artilleriregemente med kyrkoherden Karl Erik Kjellin i Kumla sn. Efter hennes död 1826 (enligt bou finns inga kända släktingar) gifter maken om sig med Lovisa Sofia Linderholm, änka efter Gustav Ernst Sprinchorn, svåger till Karl Fredrik Cedervall och son till traktören Sprinchorn nämnd ovan. Jag misstänker därför att det finns släktskap mellan Lars Cedervalls familj och Johanna Euphrosyna men jag kan inte bekräfta det. Någon som vet något om det?
/Martin