NULL Skriv ut sidan - Alexander Karlsson Lök (1841?-1871)

Anbytarforum

Titel: Alexander Karlsson Lök (1841?-1871)
Skrivet av: Jens Lindström skrivet 2021-03-23, 17:20
Hej


Jag har hamnat bland resande när jag började släktforska på min ingifta farbrors sida. Där har jag kommit till denne Alexander Karlsson Lök, har förstått att det är många bud om vilket hans rätta födelseår är. Jag har dock antagit att det är 1841.

Har även läst och sökt information, vilket är en hel del och även en del motstridig information. När jag läste Bo Lindwalls artikel i Släktforskarnas årsbok 1995 så fick jag mycket information om denne mannen. Men nu till mina fundering. Enligt denna artikel skulle han varit tillsammans med Anna Kristina Sjöqvist innan han sällskapade med Johanna Didriksdotter Friström. Hans första relation resulterade i sonen Nils Alexander f 1858, enligt artikeln. Så nu är frågan om någon vet något om detta och var denne sonen tog vägen.
Hittade en Nils Alexander som var fosterson hos Sjöman Carl Hedman i Umeå, denne Nils Alexander emigerar till USA 1891. Jag vet inte om detta är samma Nils Alexander. Så där är min första fundering om någon vet något om denne sonen. Vart är han född? Nämnas han någonstans?


Det andra som jag har är funderingarna runt Alexanders födelse år och plats, ser att vissa anger det till 1837 i Harbo, Gästrikland och att man har det från fångrullorna. Men om jag kan läsa dessa rullor rätt är det väl hans bror som avses Karl Johan Alexander Karlsson Lök. Annars får jag det inte att gå ihop med att han skulle blivit knivmördad 1871, för då satt denne Karl Johan Alexander  i fängelse och blev frisläppt 1874. Så där är min andra fundering.


Hoppas att någon kan bringa lite klarhet till mina funderingar.


MVH
Jens L