NULL Skriv ut sidan - SV: Mästersmed

Anbytarforum

Titel: SV: Mästersmed
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2021-03-21, 12:09
Eftersom detta verkar vara en sida där man kan berätta om sin mästersmedsläkt kan jag bidra med Anders Dahlberg född i Björkhammar i Lindesberg församling 1765. Hans pappa Anders Jansson/Johansson var då mästersvenn. Anders finns sedan med föräldrar vid Hagaby/Hageby bruk i Nora bergsförsamling, dit föräldrarna flyttat. Anders gifte sig där med Helena Henriksdotter. Anders och Helena flyttade sedan till Vifors bruk i Hamrånge i Gävleborg, där hon dessvärre avled. Han gifte om sig med Christina Westland. När hon föddes var pappa Pehr "smeddräng". Anders och Christina flyttade till Svanstein i Övertorneå i Norrbotten där de var i några år. De finns sedan i Kengis bruk i Pajala församling för att sedan återgå till Svanstein. I Norrbotten titulerades Anders som "mästersmed". Anders avled 1810, endast 45 år gammal, i vad som förefaller ha varit en olycka; "krossad av en kvarn". Christina flyttade från Svanstein, osäkert var. Jag är emellertid släkt med Anders och Helenas dotter Brita Maria född 1785 i Hageby bruk, Nora bergsförsamling. Hon gifte sig med en man i Svanstein eller Pajala (vigseluppgifter har jag inte hittat), men han var mest sannolikt inflyttad liksom dem för han saknas i arkiv för i varje fall både Svanstein och Pajala.

Inlägget apropå att smedgesäller och mästersmeder flyttade; min farmors morfars farmors pappa Anders är ett ypperligt exempel på det.