NULL Skriv ut sidan - SV: Lettland

Anbytarforum

Titel: SV: Lettland
Skrivet av: Jelena Sokolova skrivet 2021-03-20, 13:06
Den nära DNA-matchen som är bekräftad är just en ättling från Leopoldina Dornheims giftermål med Strieter/Striedter.

Den andra DNA-matchen bör då vara från Katarinas moder Rosenbergs sida, eftersom den inte heller matchar Christer Gräbner

Citera
"DNA-träffarna på MyHeritage är 1,5% 104,8 cM 68,5 cM största, kontakt och släktskap utrett.

Den andra 1,4% 99,6 cM 52,8 cM största, sporadisk kontakt men släktskap ej utrett.

Dessa två har inte träff med varandra så borde vara på olika sida av Katharinas föräldrar."

så, fattar jag rätt att den första är mellan "Third cousin" - Ferdinand och Marie Dornheim är gemensamma förfäder

och den andra skulle vara från Catarina Emilie Marie Olga von Rosenberg sidan? (allt som jag har hittat så längre)
https://www.geni.com/people/Catharina-Emilie-Marie-Olga-von-Dornheim-Vasjuhnova/6000000173685907028

siffrorna är mycket nära, då utgår jag att det skulle vara likadana....Catharinas v. Rosenberg far hade inga syskon (så längre vi vet). Hennes mor - Ida Emilie Clara Beyer (v.Rosenberg, Gilbert) hade minst 2. Kan en av dem hade flyttat till Ryssland? Jag ser inga potentiella träff från Catarinas syskons sidan utom att det kan finnas ett barn till hans bror Woldemar som har inte "dök upp" så längre

Kan det vara så att Nicolai v. Dornheim hade andra familj efter år 1910?

* Vi kan försöka "grava" från andra sidan - från den DNA träff till vi hittar Rosenberg eller Beyer....men bättre att göra det privat