NULL Skriv ut sidan - SV: Douhan

Anbytarforum

Titel: SV: Douhan
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-03-20, 08:30
Hejsan!

En hel uppsjö av mantalslängder från Uppsala län hittas på ArkivDigital när man letar fram arkivbildare "Länsstyrelsen i Uppsala län" (se bifogad bild). På Riksakrivets hemsida tycks det mig dock finnas fler mantalslängder från 1600-talet (Uppsala län).

De två år Anna Duan var registrerad som förestånderska i Bergby var där två olika (gårds-)fogdar registrerade: Anders Håman (mtl 1701) och Olof Tegelberg (mtl 1702). Eventuellt hade Anna något samröre (läs: gift ;D) med en av dem, eller båda. Släktnamnet Tegelberg kan kanske tyda på att Olof kom ifrån Tegelsmora socken, som gränsar till Vendels socken. Jag har letat efter namnen Håman och Tegelberg i Tegelsmora mtl 1704 (sidorna 391-393 i Olands härad) men inte hittat dem. Istället såg jag i mtl 1704 att det fanns en masugn i Tegelsmora: Tobo. Med "hypotesen" att Anna Duans pappa skulle finnas vid Tobo masugn tog jag fram Tegelsmora mtl 1680, men där hittade jag tyvärr inte Tobo. Kanske masugnen är registrerad på annan sida i boken. Enligt uppgifter i nedanstående länk anlades masugnen 1676:

http://leufstabruksarkiv.se/tobobruk/arkivinfo.htm

Vänliga hälsningar,
Jan