NULL Skriv ut sidan - SV: Catharina Larsdotter i Buddbyn g. m. Per Jönsson 1762

Anbytarforum

Titel: SV: Catharina Larsdotter i Buddbyn g. m. Per Jönsson 1762
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2021-03-18, 10:27
Tack Leif. Då stryker jag Pers härkomst i Brobyn.

Jag har den Rismarck som dopvittnen ett par, tre gånger i min släkt. Jag ska försöka söka var, hoppas jag skrivit ned alla gånger han var dopvittne, koppla han till vilka härkomster föräldrarna hade de gånger han var dopvittne.

Nils Larssons (1620-1707) hustru hette väl Kierstin Olofsdotter? Men hon var dotter på hemmanet, som jag förstått det. En gissning är att i så fall var Olof Larsson pappan, Olof Ersson blir för sent, och Olof Jönsson blir för tidigt. Men jag har just nu bara "Olof" som hennes pappa.

Heden är också en by i Överluleå där många dopvittnen kommer från Sunderbyn och Gammelstad, nästan som att Heden var en by folk från de två byarna flyttade. Eller Hedens bybors släktingar i alla fall.

en lars nilsson i buddbyn gifte sig 20 november 1681, finns i specialräkenskaperna (på forskarföreningen så jag kan bara kolla de då och då, men ska leta vidare där på de lars och nilsarna i buddbyn). Kan det vara lars nilsson 1649-1725? Men han gifte ju sig sent i så fall. Inte helt vanligt. Eller så var det ett andra gifte.

är den lars nilsson knekten på hemmanet till nils larsson år 1681? pappan dör så sent som år 1707, vilket kan stämma med att pappan nils fortfarande består hemmanet när lars gifte sig. Sedan får lars (unge, som han kallas när han i dopboken får barn) sonen nils ca 1683, vilket stämmer med giftermålet.

lars nilsson (unge) hade i varje fall en son till och en dotter som nådde 15 års ålder och därmed skrevs in i mantalslängderna.