NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2021-03-17, 13:51
Som jag hävdat ett antal gånger, så har var och en av oss ett fixt antal anor av en mycket begränsad omfattning – gällande såväl genealogiska som genetiska anor – varför majoriteten av nya ’kusiner’ kan inordnas i ett redan existerande kluster av ’äkta’ auDNA-kusiner vilka delar samma längsta block.
 
Om man utgår från att de makrokluster av ’finska’ respektive ’norrländska’ auDNA-kusiner jag redovisade i september 2017 (svar #146) var statistiskt signifikanta, så torde bilden se i stort sett likadan ut idag – trots att jag nu har ca fem gånger fler ’kusiner’.

Tyvärr finns inte det utmärkta verktyget kvar längre vilket jag använde för att ta fram bilden, men jag har i min databas identifierat ett antal kluster vilka approximativt kan rubriceras som ’finska’ eller ’norrländska’ för en grov bedömning av storleksordningen av dessa kluster idag.

Som framgår av bilden från 2017, så uppgick de två makroklustren – det ’finska’ och det ’norrländska – till totalt ca 23% av det totala antalet kusiner, fördelat på 10,7% resp. 12,5%.

Idag utgörs de ’finska’ klustren av totalt ca 263 av 2249 ’kusiner’ (11,7%), fördelat på 13 anor (segment). De ’norrländska’ klustren omfattar idag totalt 296 kusiner (13,2%) fördelat på 11 anor.

Tillsammans utgör de två makroklustren idag ca 25% av det totala antalet auDNA-kusiner, vilket stämmer väl med resultatet år 2017 – ca 23%!