NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-09-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-09-02
Skrivet av: Pia Johansen skrivet 2008-02-16, 23:51
Du verden hvor flink du er Ulla, har du funnet dem en ny plass. Forstår det slik at de bare er registrert der et år også forsvinner de fra den plassen også?
 
Jeg ser du skriver SVAR, har hørt ordet før her i anbytarforum, men vet ikke hva Svar er, er det noe man kjøper abonnement i som Genline, eller er SVAR åpent for alle?
 
Men så til det jeg skulle gjennomgå av ny kilde nemlig mandtall /sjeleregister for perioden 1779-1800. Den er nøye gjennomgått, hver en bokstav er snudd og vendt om, dessverre ingen funn. Mandtallet er desverre ikke komplett, men nokså komplett frem til 1793. Det er siste gang jeg kan observere folkene og gården Blaaberg i registeret. Men ut fra kirkebøkene vet jeg at de bor på Blaaberg utover 1806.
 
Det er ikke funnet spor etter Nils Petterson Ørn eller Brita Johansdatter Hybo.  
 
Dersom det er samme par som vi har diskutert ovenfor så kan de ha ankommet etter 1793.
Da må da ha vært nokså gamle ved ankomst, Nils ville vært 70 år om de kom i 1794, og Brita 63 år. Nå kan det jo tenkes at de kan ha bodd en annen plass i nærheten før det feks innen Finnmark fylke (lân).
 
Jeg føler det vanskelig å kreve at du skal bruke mere tid og ressurser på dette, det var jo ingen lett løselig sak. Jeg kan evt legge inn på ny her dersom jeg skulle komme over noe mere spennende om Nils Petterson Ørn og Brita Johansdatter Hybo. Evt skulle du dukke over noe engang kan du sende meg en mail? Evt mailadr finnes jo ved å klikke mitt namn på venstre side.
 
Har alltid slike nøtter liggende i bakhodet når jeg leter etter andre folk en eller annen plass og en sjelden gang dukker det opp personer man egentlig ikke letet etter, men de var i det sognet man letet etter noe annet
 
Mvh
Pia