NULL Skriv ut sidan - Känns minnesstenen på Ösel igen? "Bellas" förlisning och besättning 1935. 11 döda

Anbytarforum

Titel: Känns minnesstenen på Ösel igen? "Bellas" förlisning och besättning 1935. 11 döda
Skrivet av: Ulla Nilsdotter Jonsson skrivet 2021-03-05, 18:13
Ångfartyget "Bella" från Göteborg var på väg från Gdynia till Helsingfors. Hon förliste i en storm den 20 okt 1935, nära Vilsands fyr på Ösel. 11 besättningsmän omkom, en av dem min farbror Helmer Jonsson från Sandarne, endast två kunde räddas till livet. Några av de omkomna kunde återfinnas men oklart vilka. Allt ombord gick förlorat.

Ägaren var redaren Axel Birger Carlsson, Göteborg. Kapten var Bengt Erik Bengtsson från Ronneby

Jag har redan tidningsnotiser och rapporten om olyckan, som kan ses på Anbytarforum / Övriga ämnen, Ångfartyget Bella.

Nu försöker jag ta reda på vilka de omkomna som hittats var, samt var de är begravda.

Kapten Bengtsson hittades och är begravd på Ösel, på Kihelkonna kyrkogård, vid St Mikaelskyrkan.

På samma kyrkogård finns en sten (i bifogad fil) över ”Svenska besättningsmän omkomna vid    svenska ångfartyget  ”Bellas" förlisning på Ösels kust 20 okt 1935
          Alfred Henriksson, Helmer Jonsson, Sven Allan Olsson, Sigurd Söderberg, Erik Vidlund”.

Är det någon som känner igen stenen? Namnen?

Jag har ingen aning om vem som tog bilden och vilka som rest den. Idag är den övervuxen med mossa, skriften är oläslig men den är fullt igenkännbar. I kyrkboken från 1935 finns inga upplysningar om den enl församlingsprästen men den kan ju vara rest efter 1935. Ovisst också om det är en minnessten eller en grav.

Enl en notis i SvD 1935 10-24 begravdes fyra svenskar i en gemensam grav. Men inga namnges. Om uppgiften stämmer så passar det inte in på de fem som nämns på stenen.

Dessa finns med på Bellas mönstringslista som inte är komplett.

Uno Andersson f 1900 från Göteborg, matros
Per Hansson f 1902 fr Grebbestad, lättmatros
Olsson E F (ev Sven A)  f 1877 fr V Frölunda, 1e maskinist
Oskar Karlberg f 1913 fr Drammen, jungman
Frank Karlberg f 1916 fr Ålborg, jungman
John Ågren f 1872 fr Valbo, 2e maskinist
Ingudt Haugland f 1912 fr Manger, Bovågen, Norge, matros
Börje Holmström f 1915 fr Hudiksvall, jungman
Helmer Jonsson f 1913 fr Sandarne, jungman
Sigurd Söderberg f 1906, fr Sköns församl, Sundsvall, lättmatros
Oliver Hansen f 1899 fr Arendal, Norge, eldare

Dessutom
Sven Gustafsson Loftahammar, mässpojke
Gustaf Ny, eldare
NN Åkerström