NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2021-03-04, 20:15
Som jag påpekat tidigare, så har antalet testade hos Family Finder (auDNA) nått en sådan nivå att alla relevanta variabler stabiliserats på så sätt att relationerna mellan dessa lär förbli i princip konstanta vad gäller storleksordningen - eller asymptotiskt närma sig en konstant nivå - oavsett hur många nya kusiner jag får.

Ett exempel på detta är att den maximala procentuella andelen av ICW:s som jag delar med mina ’kusiner’ i stort sett är densamma idag som för ca 2 ½ år sedan (ca 15,7%).

Ett annat mycket bra exempel är andelen genetiska anor vilka är anor till 25% respektive 50% av alla mina kusiner (Se svar #483).

Jag har nu kompletterat tabellen från 2020-02-03 med aktuella data. (Se nedan)

Som synes är nu 11,3% av mina anor tillsammans anor till 50% av alla mina kusiner, och 2,9% är tillsammans anor till 25% av mina kusiner.

Storleksordningen är likartad med de senaste resultaten, och inte långt från Rakow’s simulering – att 50% av mina auDNA-kusiner är ättlingar till ca 14% (200 av totalt 1400) av mina genetiska anor. Rakow's slutsats gäller anor i den 20:e generationen.

Om Rakow’s simulering representerar verkligheten så har jag i dagsläget identifierat ättlingar till ca 35% av mina 200 genetiska anor vilka bidragit med hälften av mitt genom!

Dessutom har jag redan identifierat ättlingar till ca 45% av de ca 1200 anor vilka bidragit med resterande 50% av mitt genom!


Små, ändliga tal...