NULL Skriv ut sidan - SV: Vem var Margareta Ersdotters mor?

Anbytarforum

Titel: SV: Vem var Margareta Ersdotters mor?
Skrivet av: Eva Widenfalk skrivet 2021-03-04, 17:17
Bra jobbat Lars! Jag tycker du har fått ihop mycket nu.

Lite om dina funderingar:
Vad gäller informationen i mantalslängderna som har kolumner för vilka personer som ingår i hushållet, så görs ingen skillnad på son och styvson. Så när Mats Olofsson har en arbetsför son 1662, kan det vara en son eller en styvson.

”1664 Mats Olofsson. Streck för bonde och hustru. 3 personer son, dotter och sonhustru. Oklart varför inte bonde och hustrun skrives här.”
- De kan vara tillräckligt gamla, eller för sjuka, för att slippa mantalsskatt.

+-tecknet:
För personer som fanns med som mantalsskrivna tidigare år, men nu slipper mantalsskatten, brukar det bara vara en tom kolumn, och längre fram i tiden med en kort kommentar, tex ”utfattig”, men här finns ett + -tecken. Det har också olika många prickar på olika ställen inuti. Jag vet egentligen inte, men det kan ju vara ett sätt för den som bokför att förklara varför personen slipper mantalsskatten. Ett internt system?
- Det brukar finnas en summa-kolumn, som anger antalet som ska mantalsskrivas i hushållet.

Tänk på att kolumnrubrikerna, liksom antalet kolumner, kan byta plats och variera från ena året till det andra. Väldigt frustrerande.


Ja, domböckerna är alltid ett bra komplement. Där hittar man hemmansköpen. Ett vanligt oklandrat arvsskifte brukar vanligtvis inte synas där, men däremot om det blivit osämja kring arv. Då kan det finnas hela släktutredningar.


Jag hittade nyss när Margareta Andersdotter dog: den 20 oktober 1733. Förfärlig handstil i boken.
Där står att hon kom från Andersbenning i Norbergs socken (som du ju redan vet) och gifte sig med Göran Göransson vid 37 års ålder, haft 3 barn där 2 söner lever, och att hon blev 81½ år.
Folkärna (W) EI:1 (1716-1755) Bild 92 / sid 175

Det kryllar av anor till min man i Folkärna, men ingen är ifrån Krylbo :)

Lycka till med letandet i Norberg!