NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Pehrsson , Anna Björnsdotter i Käsemåla Vissefjärda

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Pehrsson , Anna Björnsdotter i Käsemåla Vissefjärda
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2021-03-03, 17:45
Hej Aina,
Det verkar verkligen som om vi har väldigt många släktband. Skräddaregärde har jag också anfäder från, en anmoder var Gertrud Nilsdotter dotter till NIls Andersson i Skräddaregärde. Hon gifte sig med Gumme Persson i Alsjö, Vissefjärda. Samme Gumme var bror till Per Persson, vars änka gifte om sig med den Gumme Thorsson vi diskuterat i en annan tråd (Algutsboda).

I Fridlevstad (inklusive Sillhövda, som ju bröts ut ur Fridlevstad så sent som 1846) har jag, av vad jag hittills sett, mina släktingar ganska väl samlade i följande byar:
Baggetånga (några av dem hamnade i Algutsboda, bl a Sven Persson som gifte sig till Dampemåla, några hamnade i Vissefjärda, bl a Peter Mårtensson som gifte sig till Gustavsbygd)
Fur (gästgivarsläkten Flyberg)
Husgöl
Älmtamåla
Vastansmåla

Hittills har jag ingen ifrån Hörryda, men jag har inte utforskat min Blekingesläkt lika mycket som Smålandssidan.
Tving har jag väldigt lite ifrån. Höll på att säga "tack och lov", eftersom det ju inte finns särskilt mycket kyrkoböcker att tillgå här.
- Marie