NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Pehrsson , Anna Björnsdotter i Käsemåla Vissefjärda

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Pehrsson , Anna Björnsdotter i Käsemåla Vissefjärda
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2021-03-03, 10:14
Hej Aina,
Jadu, jag är en typisk nattuggla, så om jag hittar något intressant sent på kvällen blir det gärna att jag blir sittande till efter midnatt. Men jag är egen företagare med kontoret hemma, så det gör inte så mycket.

Fåglasjö säger du? Och Virkesjö med omgivande byar? Och Käsemålasläkten?
Gissa var min släkt kommer ifrån :D
Jag är inte lika långt tillbaka som 1300-talet, men på 1500-talet fanns min släkt bland annat i Fåglasjö.
Jag har en lista på 38 personer från Virkesjö i min databas, den äldsta jag hittar just nu som är en direkt anfader till mig verkar ha varit född runt 1653 och dog i Virkesjö 1748. Han hette Sven Svenson och var gift med Ingiärd Persdotter, de fick dottern Maja som gifte sig med Petter Matthisson. Du kanske känner igen namnen? Jag har inte försökt följa denna gren vidare än, jag har nog behandlat min Algutsboda-släkt lite styvmoderligt och varit mer koncentrerad på Vissefjärda, Långasjö, Älmeboda, Linneryd.
Som även du konstaterar så rörde sig människorna i ganska snäva cirklar då. Ofta kan man gissa sig till var man logiskt ska leta efter makar till personer. Om du har släkt i Fåglasjö så har väl även du en massa i Svartabäck, Linneryd, och Bänkeboda, Älmeboda?

Angående Bonde Biörnsson så var domboken jag refererade till Södra Möre sommartinget 1736, mål nr 9.
"Pär Bondesson i Hossmo, Måns Bondesson i Värnaby? och Inge Pärsson i Backabo hade instämt Pär Biörnsson i Brinkabo om 1/4 hemman Brinkabo efter deras farfar Biörn Månsson. Omnämnes änkan Kierstin Pärsdotter, hennes man Börje Staffansson, Anna Biörnsdotter i Käsemåla, hennes bror Pär (=Biörnsson i Brinkabo)."

Tyvärr verkar inte denna dombok finnas tillgänglig digitalt, åtminstone kunde jag inte hitta den när jag letade i Arkiv Digital igår kväll.
Jag ser i mantalslängderna att Bonde Biörnssons gårdsdel i Backabo övertogs av en Sven Bondesson. Sannolikt var väl detta en son, men han kanske dog utan arvingar, eller också hade de fått ut sin lott. Har inte kollat honom närmare.
- Marie