NULL Skriv ut sidan - SV: Ångfartyget "Bella" från Göteborg, förlist okt 1935 utanför Ösel. Söker information

Anbytarforum

Titel: SV: Ångfartyget "Bella" från Göteborg, förlist okt 1935 utanför Ösel. Söker information
Skrivet av: Ulla Nilsdotter Jonsson skrivet 2021-03-02, 14:05
Hej Anders!
Stort tack för din info, nu känns det som letandet efter platsen där minnesstenen står kan ha tagit ett stort kliv framåt! Det skulle ju vara fantastiskt att kunna bekräfta att besättningen begravdes där.
Och att minnesstenen är en grav. Där står fem namn, inkl din släktings. Min farbror Helmer Jonsson finns också med, fast jag har aldrig hört att han ska ha återfunnits.

Enligt nedanstående notis ska fyra, inte namngivna personer ha begravts. Kanske handlar det om andra än de som nämns på stenen.

OFFREN FÖR ”BELLAS” FÖRLISNING BEGRAVDA
Reval, 23 okt (TT) På onsdagen begravdes de fem hittills påträffade offren från den förolyckade ångaren Bella. De fyra svenskarna lades i en gemensam grav, medan den återstående, en est, sänktes i en egen grav. Vid jordfästningsakten var en representant för svenska legationen i Reval närvarande. Liken efter de övriga sex omkomna ha ännu ej påträffats. Det anses omöjligt att bärga den strandade ångaren.
                        Svenska Dagbladet 1935-10-24

Jag har just skickat en förfrågan inkl foto och notis till Svenska kyrkan i Tallin. Hoppas man där vet något, också om Kihelkonna kyrkan.

/Ulla