NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Pehrsson , Anna Björnsdotter i Käsemåla Vissefjärda

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Pehrsson , Anna Björnsdotter i Käsemåla Vissefjärda
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2021-03-01, 16:14
De åldrar som uppges i dödboken brukar väl egentligen inte vara mycket mer än en grov gissning mellan tummen och pekfingret? Åtminstone har jag sett att det många gångar är så.
I just det här fallet så framgår det av mantalslängderna att Olof och Anna gifte sig 1689 eller 1690 Om Anna verkligen var född 1667 skulle hon i så fall ha varit 22-23, vilket hade varit ganska "gammalt" vid den här tiden. Om vi tänker oss att uppgiften i dödboken slår fel på ca 5 år - vilket är vanligt - så stämmer genast allting.
Av mantalslängden att döma verkar inte heller Olof ha blivit änkling senare, utan hustrun förefaller ha varit densamma hela tiden.

Det jag tycker är det starkaste beviset för att Olof Persson och Anna Biörnsdotter verkligen var gifta hela tiden är att deras barn har Annas syskon och svågrar som dopvittnen, och att Anna och Olof är dopvittnen till hennes syskonbarn.
Om man går igenom samliga dopvittnen från Käsemåla under den här perioden så finns det bara två hustrur omnämnda, Olofs syster Britta (som flyttade till Huvudhult) och Olofs hustru Anna.
Jag har andra anfäder där jag är fundersam över födelsesiffrorna, men just i fallet Olof och Anna tror jag helt enkelt att de efterlevande bedömde hennes ålder några år fel när de skulle uppge den för prästen i samband med hennes död. Inte så konstigt, hon var ju änka så det var hennes barn som skulle försöka räkna ut hur gammal deras mor var.