NULL Skriv ut sidan - SV: Elin f. Nilsdr 1791 söker föräldrar

Anbytarforum

Titel: SV: Elin f. Nilsdr 1791 söker föräldrar
Skrivet av: Ingrid Edvardsson skrivet 2021-03-01, 13:58
Hej Calle! Jag vill rätta vad jag skrev igår: När Elin Nilsdtr 1796 kom från Järnskog till Rudsgården 1812, alltså andra omgången, så kom också hennes bror Anders 1792 från Flogned till Rudsgården. Jag skrev felaktigt att han flyttade till Flogned.  Båda syskonen var i husförhörslängden skrivna först hos Anders Bryntesson och därpå hos systern Kerstin och Per Elofsson fram till 1818. Elin fick födelseåret 1791 från 1812 i husförhörslängden efter att i tidigare husförhörslängd i Rudsgården haft födelseåret 1696. Hon gifte sig vid 24 års ålder med Brynte 1820.


Kerstin N och Per E flyttade till Lunden 1818 och samma år gifte sig Anders Nilsson 1792 med änkan Kerstin Bengtsdtr f 1786 född i Arvika men troligen bosatt i Rudsgården i sitt första gifte. Detta par fortsatte att bo i Rudsgården. Förmodligen samma ställe som systern och svågern lämnade?


Vad gäller fadern till Elin Nilsdtr, Nils Jansson, så var han född 1757, i Arvika enligt notering i en husförhörslängd. Jag har inte hittat honom där. Hans föräldrar var Jan Nilsson och Sara Nilsdtr enl dödsnotis från Rudsgården. Elins morföräldrar och vidare bakåt finns i Kölas kyrkböcker.


Jag undrar vilket ställe som är ditt gamla släktställe i Rudsgården?
Hälsningar
Ingrid