NULL Skriv ut sidan - SV: Gerton Persson, Alvarsmåla - Gunnetorp

Anbytarforum

Titel: SV: Gerton Persson, Alvarsmåla - Gunnetorp
Skrivet av: Lars Ihd skrivet 2021-02-28, 20:49
Hej Inga-Britt
Det är gudmodern på dopet till Jons barn i Sutaremåla i december 1714 som stökar till det som jag tolkar ditt inlägg.


Om vi först ska se vilka i källorna verifierade uppgifter det finns om Gerton och hans hustrur.


I mantalslängden för Alvarsmåla år 1709 står han som ogift. Året därpå står han med hustru men redan 1711 som änkeman. Gertons som det måste antas första hustru – eftersom han inte i någon tidigare längd upptas med hustru eller står som änkling – avlider således något av åren 1710 och 1711. Kanske dör hon i pesten år 1711. Hennes namn kan inte tas fram ur några källor.


På dopet av Holger Enartssons i Jämsundas barn Ingjer år 1711 är pigan Nilla Enartsdotter i Alvarsmåla närvarande. Tolkningen blir att Nilla är piga på Gertons gård och då ogift.


När Gertons son Per döps den 20 oktober 1713 är Holger Enartssons hustru Agda dopvittne. Barnets moder noteras inte i födelseboken.
Vid nästa barn till Gerton föds i mars 1716 är både Holger och hustrun Agda vittne.


Något av åren 1716 och 1717 flyttar Gerton till Gunnetorp som är Nilla Enartsdotter föräldrahem. Där kommer han ha tvister med Holger bl a om arvet efter Enart Håkansson.
Någon vigselnotis med Gerton Persson har inte återfunnits men på det underlag som kan plockas fram och här pusslas ihop talar mycket för att det är Nilla Enartsdotter som blir Gerton Perssons andra hustru runt år 1712 eller möjligen 1713.


Hur ska då ditt fynd förklaras? När jag går till källmaterialet gör jag en tolkning av refererad dopnotis att det är barnets namn som är Gertrud och som faddrar bland andra står Enartsdotter hustru (eller möjligen Giertons) i Alvarsmåla.


Kanske någon har bättre 1700-tals-ögon än mig för att fastställa texten helt.


Min släktgren kopplar ihop med Gretons son Per (1713 – 1772) som jag har tytt det till är Kjerstin Håkansdotter (c:a 1724 – 1805) i Kolshults make i vilken by de sedermera bosätter sig i.
Intressant att höra vilket barn till Gerton som din släktlinje kuggar i.


Med vänlig hälsning
 
Lars Ihd