NULL Skriv ut sidan - SV: Bursie

Anbytarforum

Titel: SV: Bursie
Skrivet av: Henrik Johansson skrivet 2021-02-28, 18:12
Den duktige forskaren Per Ericsson skapade ett register över borgarna i Jönköping som vi lyckades rädda och konvertera för några år sedan (Finns idag i Stadsarkivets forskarsal i Jönköping).

Han gjorde en gedigen forskning , men en del av databasens uppgifter saknar källor.
Jag har försökt belägga uppgifterna om Peter Bursies första hustru innan jag tänkte publicera det här, men har ännu inte lyckats göra några fynd i källorna.
Jag kan därför inte säga något om uppgifternas tillförlitlighet, mer än att Per Ericsson var mycket noggrann och höll kontakt med Göteborgsforskare som Olga Dahl.
Men jag lägger ut det här så kan fler hålla utkik efter detta i källorna
Peter Bursie anges ofta vara född i Skottland. (något belägg för detta har jag inte sett mer än att han ibland kallas för Peter skotte .
I Per Ericssons register anges han vara född i Dundee, i Skottland samt att han var gift första gången med Barbara de Later född i Middelburg. Hon dog ca 1630.
Middelburg bör avse en stad i Nederländerna. Jag har studerat flera av Jönköpings domböcker utan att ha kunnat belägga någon Barbara de Later eller att Peter Bursie är född i Dundee. Kan den första hustrun ha bott med honom i Göteborg/Nya Lödöse? Finns hon då istället omnämnd i Göteborgs domböcker?
Peter Bursie har ju även koppling till Göteborg/Nya Lödöse (?) genom att han äger tomter där och finns omnämnd i dessa avskrifter på webben:  www.gbgtomter.se
Tillhörde Barbara de Later den holländska släkterna i Göteborg eller kan Peter ha träffat henne i Nederländerna. Om han träffade henne där kan det  tyda på att han kom från Skottland och att han höll på med handel innan han kom till  Sverige. Flera borgare med namnet Bursie verkar ju finnas i Dundee av vad vi kan se i flera register som omskrivs i denna tråd.
Jakten går vidare