NULL Skriv ut sidan - SV: Douhan

Anbytarforum

Titel: SV: Douhan
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-02-26, 14:14
Hej igen Kjell!

Det tycktes mig lite konstigt att Gillius Duhans hustru skulle stå som gardessoldat-änka. Tack för information om Johan Fransson Duhan! Finns han inte med i Svea Livgardes GMR som skrevs efter den som skrevs 1735? Händelser som skedde mellan två generalmönsterrullor brukar vara antecknade enligt min erfarenhet, men jag har inte tittat i någon så gammal GMR förrut.

Bouppteckning efter Gillius Duhans hustru har hittats! I den står att hon dog den 19/5 1736 och att hon då var änka. Eftersom de gifte sig den 28/12 1727 bör Gillius ha dött mellan 1727 och 1737. Jag har tittat i registren till bouppteckningarna de åren, men tyvärr inte hittat någon bouppteckning efter honom. Eftersom det står att hans hustru var änka när hon dog misstänker jag att det inte kommer att dyka upp någon boupteckning efter honom de år som kommer efter bouppteckningen efter henne, men jag ska fortsätt hålla ögonen öppna.

Länk till bouppteckning efter Margareta Eriksdotter (Gillius Duhans änka):
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107597_00053#?c=&m=&s=&cv=52&xywh=2899%2C542%2C4455%2C2065
 
Eftersom Johan Fransson Duhans änka bodde, enligt mtl 1740, i ett kvarter som angränsade till kvarteret där Gillius Duhan bodde enligt mtl 1730 kanske det finns möjlighet att de var släkt med varandra (och att de visste det). Enligt boken Nordisk Vallongenealogi tycks dock Johan Fransson Duhan inte ha haft någon (nära) släkting som hette Gillius.

Vänliga hälsningar,
Jan