NULL Skriv ut sidan - SV: Per Jonsson Baggaboda Algutboda ? kryssebodasläkt.

Anbytarforum

Titel: SV: Per Jonsson Baggaboda Algutboda ? kryssebodasläkt.
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2021-02-23, 11:26
Jag är inte särskilt duktig på Krysseboda-släkten, men skulle gärna vilja lära mig lite mer om den, och jag anar ju när jag tittar på dopvittnen i Vissefjärda att där nog finns flera personer från Kryssebodasläkten än vad som brukar omnämnas.

I katekesimilen från 1699 bor länsman Gudmund fortfarande i Bodaskog, med hustru och barnen son Jon, son Per, son Jon lille, dottern Anna lilla. Så han hade tydligen två söner som hette Jon.

Jag ser att det finns fyra barn till Jon Gummesson och Ingrid Bengtsdotter registrerade i KGF, men dopvittnena finns inte angivna där.
Det är Jonas f 1722-02, Petter f 1724-03, Annika f 1729-05, Gumme f 1731-03
Finns det kanske några ledtrådar att hämta bland dopvittnena i kyrkoböckerna?

Per Jonsson och Kerstin Svensdotter har följande barn registrerade i KGF:
Ingierd f 1746-12
Jonas f 1749-01
Olof f 1751-08 (vittnen JÖNS MÅNSSON KÄLLEHULT H. JERTRU NILSDR. BAGGEBODA DR. HÅKON BOSSON I BAGGEBO P. BOTIL PÄRSDR. I LIDAHULT)
Jon f 1754-08 (vittnen GUMME JONSSON I KIÄLLEMÅLA PETTER CARLSSON I BAGGABO H. ELIN PÄRSDR. I KIÄLLEKULLA P. INGEBOR NILSDR. GROPARYD)

Det finns ett annat par som heter likadant också, men deras barn föds på "fel" plats, och Kerstin som ju är född 1718 kan knappast vara mor till dem:
Johannes f 1767-12 i Huvudhult
Stina f 1770-09 i Högaskog
Israel f 1773-05 i Högaskog - kan knappast vara Pers barn för Per dog sommaren 1772

Kerstin bör vara Kerstin Svensdotter f 1718 i Backabo, dotter till Sven Olofsson f i Käsemåla och bonde i Gustavsbygd ca 1722-1752 och hans fru Elin Persdotter f i Guttamåla, Vissefjärda.
Sven Olofsson hade starka kopplingar till Algutsboda, syskon till honom bodde i Långerås, Källehult/Källekulla, Sutaremåla, och två fastrar i Huvudhult.