NULL Skriv ut sidan - SV: #50054 - Sjuksköterskeuniform -vilken?

Anbytarforum

Titel: SV: #50054 - Sjuksköterskeuniform -vilken?
Skrivet av: Katarina Ramsberg Enegren skrivet 2021-02-23, 01:25
Jag ser ju att detta är en gammal tråd men kanske har jag lösningen. Jag är själv utbildad Erstasyster och den lite suddiga gruppbild som ligger wn bit upp ser ut att visa en barnsal som kan ha varit på nya Ersta Sjukhus som byggdes i början av 1900-talet. Fönstren stämmer med den tiden. Det jag ser är att till höger sitter en diakonissa med den klassiska diakonissmössan i samma form som den redan Florence Nightingale. Tyget i mössan var i vit tyll med små muschar och med kråsad spets runt om. Dessutom vit rosett under hakan, tecken på färdigutbildad. De andra ser ut att bära den s k provsystermössan som har liknande form baktill men saknar de förlängda tyllsidorna ner mot hakrosetten. Mössan hade muschar och hade kråsad spets runt hela mössan. Innan man blev provsyster gick man som elev och elever bar så kallad snabb, eller lättare sagt en "näsduk" lagd med en spets framåt och en vakåt och en åt varje sida. Man ska ha klart för sig att alla kvinnor bar huvudduk av något slag på den tiden. Ersta diakonisällskap är Sveriges äldsta sjuksköterskeutbildning och skapades av Marie Cedwrschiöld redan på 1830-/-40-talet. Hon gick samtidigt som F Nightingale på Kaiserswater diakoniutbildning i Tyskland. Det som anses vara sjuksköterskans främsta plagg är förklädet. Mössornas särskilda form och utmärkande för olika hem/skolor kom att utformas ned tiden, broscherna likaså. I början var nog broscherna mer ett uttryck för utmärkelser/medaljer; "alla" kvinnor hade f ö en brosch att hålla ihop böusen med. Röda Korsets senare mössa har en vikning som gör att de liknar en mer traditionell vikning med uppvikt skärm men även roset på smala band under hakan. Sofiahemnet blev Sveriges första sjuksköterskeskola med kunglig inblandning. Dessa sjuksköterskor kom att bli husmödrar, d v s högsta ansvariga sjuksköterskor på sjukhus. Sofiahemnet byggdes på 1890-talet, en era som myckey kännetecknades av kirurgins framsteg. Man lärde sig att ge eternarkos där man dropoade ner eter på en metallmask/form täckt med kompresser. Denna mask kom att bilda formen på Sofiamösdorna. Förlagorna därtill hittar man i Massachusetts USA. Sedan pryddes de med signum för både kristen och kunglig koppling.Ersta bestod av diakonissor som hade en mer egen ordning som ett slags lutherska nunnor som inte enbart verkade som sjuksköterskor. Det blev en lång utläggning men det är mig ett kärt ämne.