NULL Skriv ut sidan - SV: Ryggamo, Gumme Thorsson

Anbytarforum

Titel: SV: Ryggamo, Gumme Thorsson
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2021-02-22, 16:17
OK, så Jöns var en bror! Jag trodde han var en svåger. I alla händelser är det ju utlösen av honom från Ryggamo som Måns vill att Gumme ska hjälpa till att betala i protokollet från 1719 (sid 81):

sid 81
23. Måns Torsson i Ryggamo instämt sin gårdsbo Gume ibm, att av honom erhålla betalning för hälften av de 15 rdr smt som Måns utlagt för Ryggamo madnes inlösen ifrån Jöns i Getasjö, vilken med nyttjas halvparten under Svarandens inhavande bruk men emedan av oförneklig skriftlig förlikning dat d 24 feb 1699 befands att Måns avstått samma halva med till gårdbon utom lösen fördenskull kan tingsrätten där uti ingen ändring göras.

Troligen var det han och hans dödssjuka hustru som bodde några år i Ryggamo efter det att Per Thorsson dött. Och den Pär som nämnes något år därefter bör vara Per Nilsson (far till lille Per Persson).

Jag vet inte riktigt sammanhanget i domboken från 1686, lite konstigt att Gumme inte nämnts. Men jag tänkte på en möjlighet till att han kan ha ärvt mindre än bröderna: om jag tolkar mantalslängden rätt så var Tore gift flera gånger. Om vi tänker oss att hans första hustru var den som hade arvsrätt i Ryggamo så kan Gumme vara en halvbror som därför inte har lika arvsrätt som halvsyskonen.

Jag ser att 1723 är det en Petter Jönsson (son till Jöns??) som bor i Getasjö, och hans är gift med en dotter till Per Johansson i Krysseboda.