NULL Skriv ut sidan - SV: Ryggamo, Gumme Thorsson

Anbytarforum

Titel: SV: Ryggamo, Gumme Thorsson
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2021-02-22, 12:18
Nej, jag har precis läst protokollen från Ryggamo, och såvitt jag kan se ligger lösningen där. (Samtidigt hittade jag äntligen var min anfader Per Persson i Ryggamo kom ifrån! Han är ju den omyndige gossen de talar om! :))

Jämför med mantalslängderna för Ryggamo http://lovkullen.net/Bygd/RyggamoALG.html (http://lovkullen.net/Bygd/RyggamoALG.html)

Tore Nilsson är bonde i Ryggamo från 1647 till 1681.
Han får uppenbarligen 3 söner - Per, som är äldst, Måns, och Gumme.

Per tar över gården och delar den med Måns.
Per får dottern Kirstin Persdotter, som gifter sig med Per Nilsson i Källeryd. De får sonen Per Persson.

Per Thorsson dör ganska tidigt (sjuk i mantalslängden 1704, försvinner sedan)
Per Nilsson dör uppenbarligen ung (har ej kollat Källeryd).

Måns Thorsson blir förmyndare för sin systerdotters son Per Persson i Källeryd.

Gumme har under tiden flyttat till Alsjö i Vissefjärda och gift sig.

In på gården efter Pär flyttar Jöns - som enligt protokollet från 1719 kommer från Getasjö - och hans dödssjuka hustru, som skulle kunna vara en syster till Måns, Per och Gumme Thorsson. Tydligen sker ett byte, för Gumme och hans fru bor något år i Getasjö. Sen byts det tillbaka igen, och Måns löser ut Jöns från Ryggamo  (sid 81 1719) med 15 dr.
Gumme flyttar till Ryggamo, där han är underställd brodern, som vill att han ska betala hälften av de 15 dr.
Gumme verkar inte vara lika ägare i Ryggamo - kanske finns något tidigare dokument där han löst ut pengarna och satt dem i Alsjö eller Getasjö istället?

Per Thorssons dotter Kirstin har emellertid kvar sin arvslott i Ryggamo, och denna ska övergå till hennes son Per när han blir myndig. Om detta handlar diskussionerna i protokollet på sid 155 (1719). Då är Måns förmyndare för lille Per, men såväl förmyndarskap som gårdsbruk övergår senare till Gumme Thorsson - protokoll 1722 sid 209. Eftersom han blir ny förmyndare bör han vara lika i släktskap med gossen som tidigare förmyndare Måns Thorsson.

1733 framgår att Gumme, som brukat gården i Ryggamo i många år nu, är närmast i börd om Per Persson och hans mor Kirstin Persdotter skulle vilja sälja gården i Ryggamo. Han har då rätt att lösa den.

Det här är hopskrivet i en hast, så det finns säkert mycket att tillägga och analysera, men vid en första skumning av texterna är det hur jag tolkar det hela :)

Tra-la-la, nu ska jag gräva vidare om min anfader Per Persson (vars dotter Britta sedermera gifte sig med Anders Persson från Källekulla, vars mor Kirstin Hemmingsdotter blev Gumme Thorssons tredje hustru).

Marie