NULL Skriv ut sidan - Hur hittar jag Frans Martin

Anbytarforum

Titel: Hur hittar jag Frans Martin
Skrivet av: Veronica Swanström skrivet 2021-02-20, 16:39
Hej, hoppas att jag lägger min fråga rätt.
Jag har en person vid namn Frans Martin Andersson (Hallén) född i örgryte 6 februari 1844 enligt födelseboken  ArkivDigital: Örgryte (O) C:2 (1783-1860) Bild: 157 Sida: 307 (står 1846 i många handlingar senare i hans liv). Bägge föräldrarna var enligt födelseboken okända men att barnet föddes på Nybygget under Böö i Örgryte församling.

Dock har jag inte hittat honom på Nybygget i någon av husförhörslängderna åren efter hans födelse.
Då jag vet när han avled (24 mars 1907) har jag istället fått forska på honom bakåt och där har jag hur mycket som helst vad gäller uppgifter.Dock bara till 1860 då han står som inflyttad fosterson i Jörlanda ArkivDigital: Solberga (O) B:4 (1850-1860) Bild: 53. (Här har prästen skrivit in honom som Frans Mårten)

Nu till mitt problem: Jag hittar honom inte någonstans från hans födelse 1844 tills dess att hans står inskriven som fosterson i Jörlanda 1860. Hur går jag tillväga. Ett barn kan väl inte bara vara osynligt i nästan 15 år. Har letat i husförhörslängder för Örgryte åren efter hans födelse men hittar inget.Hoppas att någon därute kan komma med några bra tips.

Stort Tack på förhandVeronica Swanström