NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Wittenberg och Ingrid Humbla i Ringarum

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Wittenberg och Ingrid Humbla i Ringarum
Skrivet av: Annelie Norén skrivet 2021-02-20, 16:34
Tack Mats!
Det var ett bra tips men mantalslängderna. Har inte tittat i dem tidigare. Kul att du hittade Anders där. Vet du vad siffrorna i de olika kolumnerna betyder? Tänkte först att det var antal i hushållet men det verkar ju inte stämma. De fick ju många barn. Jag antar att de som arbetade på bruket också bodde där?
Jag skrev ett mejl i går till bruksmuseet. Det blir spännande att se vad de kan hjälpa till med. I går hittade jag att ett av Anders och Ingrids barn lämnades på barnhus i Stockholm 1766. Undrar varför. https://www.rotter.se/data/barnhus/files/w/7277.html

Så var det det här med Maja Greta (skrev fel i förra inlägget -det ska vara Maja inte Maria). Greta Andersdotter var gift med Lars Svensson och fick bl.a. dotter Christina. Greta dog ung 1784: Ringarum (E) C:5 (1754-1800) Bild 243 / Sida 705. Hon förekommer därför bara i en hf: Ringarum (E) AI:1 (1774-1779) Bild 34 / Sida 43. Jag får lite olika uppgifter angående när hon är född. I db skrivs det att hon var 32 år när hon dog vilket skulle betyda att hon föddes 1752. I hf står det att hon var född 1756. Men den mest relevanta födelsenotisen jag hittar är Maja Greta född 1755 (föräldrar Anders och Ingrid). Ringarum (E) C:4 (1722-1864) Bild 49 / Sida 89. Skulle dock gärna vilja vara lite mer säker på saken