NULL Skriv ut sidan - SV: Betjänten, smeden och soldaten Petter Gerner

Anbytarforum

Titel: SV: Betjänten, smeden och soldaten Petter Gerner
Skrivet av: Jonas Öhlund skrivet 2021-02-17, 02:18
Tack för klargöranden! Du har stenkoll på alla Gerners där ute märker jag.


Jag hittade faktiskt själv de båda äldre trådarna du hänvisar till efter att jag postat mitt inlägg och insåg genast att kronologin sannolikt inte tillförde något ni inte redan visste. Inte heller hjälpte det mig framåt med att koppla ihop Petter och Hans Christopher. Men det är väldigt avkopplande och roligt att forska igen efter några års paus för annat.


Gällande Hans Christopher och den eventuella kopplingen till Petter Gerner är läget således oförändrat, fortsatt tvärstopp. Några tankar om tvärstoppet:


- Gällande Hans Christopher är alltså kronologin rätt bra från 1740 och fram till 1761. Det jag fortfarande går bet på (förutom forstättningen efter -61), är dock namnet på den första hustrun som dör vid födelsen av Hans Giörgen i Hovby, Blacksta socken 1741. Den lilla information vi får är att hon är 26 år vilket ger oss ett ungefärligt födelseår runt 1715. Innebär detta att Hans Christopher är storebror till Hans Wensell givet att han beräknas vara född ca 1722? Eller har Hans Christopher helt enkelt skaffat sig en äldre kvinna? Något som också är lite fascinerande är att första hustrun anges dö 9 juni medan sonen Hans Giörgen föds först 10 juni. Men det lär nog stämma ändå tänker jag? Vid Hans Giörgens dop finns följande dopvittnen som inte ger mig några direkta ledtrådar, men någon av dessa bör väl rimligtvis vara släkt med hustru nr 1? Vittnen: Eric Mellin, Olof Pährsson i Hovby, hustru Ingri Andersdotter samt hustru Anna Pährsdotter.v54579.b59.s55, v54579.b46.s42


- När hans Christopher sedan gifter om sig med Brita Stina Nyman från Vedevåg, Lindesberg tycker jag att familjen borde fastnat i fler böcker, men inte heller där kommer jag någonstans. På sonen Elias dop 1743 i Vedevåg, Lindesberg finns följande vittnen: Johan Bousch och dess hustru Maria Cane, hust. Charlotta Tobert, mäst: Con? Lindavers hustru, alla uti Wedsvåg. Av dessa kan vi notera att Maria Cane är dotter till Casper Cane som troligtvis kommer från Schmalkalden-Meiningen, Thüringen i Tyskland. Kanske var det genom tyska kontakter Hans Christopher hamnade i Lindesberg? Enligt ännu ej bekräftade uppgifter gifter sig dessutom en Cane-ättling vid namn Johan med en Brita Nyman från Vedevåg, kanske släkt med Hans Christophers andra fru? v53503.b253.s250


- 1744 när sonen Petrus döps i Norrköping St:Olai finns följande vittnen: Hökaren Torstensson, madame Tribel, bokbindaren Mejer, jungfru Maria Stina Mårtensson v39416.b50.s46


- 1746 när dottern Elisabeth döps i Norrköping St:Olai finns följande vittnen: Fecktaren? Wulst?, Rustmästaren Utterberg, Joachim Hälling, Christopher Möller, Madame Veronica Tribel, jungrun Greta Mårtensdotter. v39416.b67.s63


Återkommande är Madame Veronica Tribel och två olika Mårtensdöttrar, men det behöver nog inte vara mer än grannar i Norrköping tänker jag?


- 1747-11-18 när dottern Maria Christina döps i Norrköping St: Olai finns följande vittnen: Er?. Kell?arig?, Pett. Nyman, Jurgen ?pfer?, Madame Wulf, Madame Torstensson, Jungfru Botilla Mortensson.  Återkommande är Torstensson samt ytterligare en ny Mårtensdotter. Mest intressant här är väl Petter Nyman som skulle kunna vara släkt med hustrun Stina Brita Nyman, men det är svårt att hitta hustruns ursprung bara på basis av detta!? v39416.b89.s85


- Fyra dagar efter ovan dop har glashandlaren ifrån Norrköping Hans Christopher Gerner förflyttat sig drygt 25 mil till Kosta och är fadder när glasblåsaren Bartels Dipchers dotter Christine föds på Kosta Bruk, Ekeberga. Intressant är att han inte mig veterligen bemödat sig att ta sig till Kosta för att gå på släktingars dop, kanske handlar det om affärer helt enkelt? v30727.b223.s431


- 1749 när dottern Ulrica föds i Norrköping St: Olai, finns följande vittnen: Rustmäst. Holm, färgaren Vestrell?, ?? Lindblad, Vesterling, Madame Pohl, Madame Nyman och jungfru Mejer. En till Nyman men annars ingen som sticker ut i mina ögon. v39416.b110.s106


- 1751 när dottern Stina Brita döps i Norrköping St: Olai, finns följande vittnen: Bagaren Vestergren, Madame Cardon, Hökaren Holm, Madame Kunnvall, Ky??ll Johan Kruth, Jungfru Maja Lisa Holm. v39416.b133.s129


- Därefter går det fem år utan att jag har hittat några barn, vilket är lång tid utan dagens preventivmedel. Men sen, år 1756 och ca 50 mil söder om Norrköping föds plötsligt Stina Brigita i Ystad. Notering i marginalen att familjen kommer från Norrköping. Vittnen: Stadsfiskalen herr Jöran Holmbek, Visi???sen herr Nils Wretel?, ????? Andreas Benjamin Schaas?, Fru N?sta?stan Brigita Borg, Madame Brigita Maria Borgström?, jungfru Hedwig Catharina Borgström. Vittnena säger mig ingenting och jag gissar att stadsfiskalen var vittne på många barndop i Ystad utifrån sin position i samhället? Jag tänker att det troligtvis borde finnas fler barn mellan 51-56, men kanske inte i Norrköping? Och jag tänker att det är positivt att Ystad ligger närmare Arendala, Hardeberga (M) än Norrköping utifrån att Petter Gerner dyker upp där ca 1781. Om han nu är son till Hans Christopher är han drygt 20 år när familjen får barn i Ystad och det är hög tid att lämna hemmets trygghet och bygga sitt egna liv? Eftersom jag inte har hittat Petter före 1781 är det omöjligt att veta säkert, men när han vigs 1782 står det ingenting om tidigare äktenskap eller barn vilket känns sent? Han skulle då varit 38 år vid sitt första giftemål vilket definitivt är i senaste laget. Han fortsätter därefter att få barn fram till 1796, då 52 år om det är rätt person. Ingen omöjlighet för att vara man kanske? Och Hans Christopher återvänder i Norrköpings mantalslängder 1758-1761 för att därefter spårlöst försvinna. Jag har inte haft någon framgång med att hitta dem i Ystad eller närliggande socknar. v112002.b87.s81, v400928.b4520.s874, v104421.b19.s14, v104421.b7.s2, v104421.b46.s41




Frågan är vad man gör bäst i att gå vidare med för att ta reda på vad Hans Christopher gör efter 1761 eller var Petter Gerner gör för 1781? Alla tips mottages tacksamt. Ystad, Lund, Malmö är enligt min erfarenhet rätt svårforskat.


Har någon av er föresten hittar när och var fadern Elias går bort?