NULL Skriv ut sidan - Kan någon hjälpa mig

Anbytarforum

Titel: Kan någon hjälpa mig
Skrivet av: Eva Wängelin skrivet 2021-02-17, 00:08
Texten finns i Fröderyd (F) C.3 sid 291 Jag behöver hjälp. Har försökt att tyda men särskilt svårt är att förstå varifrån hans fru Lisbeth Nilsdotter kommer. Samma konstiga namn finns i vigselboken för 1712. Någon gissning på det?
D 25 februari begrofs Anders Carlsson i Hörnaboda, född 1680 i Kännastubba af Hultsjö socken. Fadr. Carl Jönsson, m. Lisbeth Jönsd. föräldrarna levde, till dess han gift sig, men förnt med ut Ryttare för Kännestubba om 1 år med vid Helsingborg slag ; vara ett par åhr therstädes blif härifrån dimmiterad, och trädd till äktenskap med  på varand piga ifrån Elton?, nu blifven änka, h. Lisbeth Nilsdotter wid pass 1712, och varit således i ???? tillsammans i 46 åhr, og under then tiden aflat 11 barn, 5 söner og  6 döttrar, haft ahv med död 2 söner og 5 döttrar, en del död små, några såsom äldsta dotter har gift sig innan hon dödd. Nu lefva 3 söner og 1 dotter allenast. Nådd först i Kristus, sedan han bli gift, i 5 åhr, og kom Här till första ???? han hela sin tid seder??  wistat.
warit täml frisk i unga år, men i then senare hwarit mycket ansatt af bröstsjuka, en fördel i thet lidt : ???? skaffat ligga aldeles till sängs, men de 6 lidt dagar varit lite blek fås nämnad. Skall sig luft bränd till dödden, og kan ni annat sägas om honom är han warit ??? men likelig en gudfruktig man. 79 år vid ex gammal.