NULL Skriv ut sidan - SV: Betjänten, smeden och soldaten Petter Gerner

Anbytarforum

Titel: SV: Betjänten, smeden och soldaten Petter Gerner
Skrivet av: Jan Appelquist skrivet 2021-02-14, 13:37
Nu tänker jag föra lite resonemang. Det kommer bort en del från rubriken, så någon moderator kanske behöver flytta på detta till lämpligare plats.


Jag bygger detta resonemang på att Ulrika Gerner, som är gift med Carl Fredrik Appelqvist, är syster till Petter Gerner.


I så fall behöver uppgiften i Visby att Carl Fredriks svärmoder heter Margareta Winter vara felaktig. Margareta Winter saknar utflyttningsuppgift. Senare är Margareta Appelqvist där utan inflyttningsuppgift. Skulle detta kunna tyda på att Margareta Winter och Margareta Appelqvist är samma person och att uppgiften om svärmoder är en felskrivning? Winter ska enl. uppgiften i Visby vara född 1721 och Appelqvist vara född i Småland.


Eftersom Carl Fredrik heter Appelqvist borde Margareta i så fall vara född Winter och gift Appelqvist. Hon kan i och för sig ha varit gift två gånger, ena gången Appelqvist, andra gången Winter. Eller kanske till och med fått barn som ogift Appelqvist och senare gift sig Winter.


Det finns en Margareta Appelqvist född 1720-07-14 i Hjälmseryd i Småland (Hjälmseryd (F) C:1 (1689-1744) Bild 93 / sid 177) som 1768-11-13 i Svea Artillerireg fs (Svea artilleriregementes församling (A, AB) E:2 (1764-1784) Bild 68) gifter sig med Isak Winter. Han avlider 1779-05-31 i Finska Gardesreg fs (Stockholms Garnisonsförsamlingar C:1 (1774-1790) Bild 45 / sid 83). Jag har inte funnit att paret får några barn.


Carl Fredrik ska vara född i Stockholm ca 1751. Kanske ett utomäktenskapligt barn till Margareta från Hjälmseryd?


Margareta finns som jungfru hos sin halvsyster på Svanå bruksgård i Haraker (Haraker (U) AI:3 (1718-1760) Bild 153 / sid 146) vid något tillfälle. Längden består av flera omgångar som inte är daterade. Gissar att den delen där Margareta finns med är från 1740-talet.