NULL Skriv ut sidan - SV: Regementschefer tjänstebostad

Anbytarforum

Titel: SV: Regementschefer tjänstebostad
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-02-14, 08:59
Hej igen Jörgen,

Att Jonas Cronstedt inte bodde i Helgesta, utan i Gäddeholm i Irsta socken, framkommer av Stigtomta mantalslängder (åtminstone i de tillgängliga för åren 1766-1771 på Riksarkivets hemsida). Det kanske inte framkom tydligt i mitt första inlägg i den här tråden, då jag skrev "...boende i Gäddeholm...". Under samma tidsperiod omnämns inte i mantalslängderna någon som arrenderade de två gårdarna Helgesta (såvida inte regementschefen själv (dvs Jonas Cronstedt) automatiskt kan ha ansetts varit arrendatorn). Eftersom ingen annan tycks ha brukat Helgesta gårdar under denna tidsperiod, borde det då inte vara möjligt att Jonas Cronstedt ibland kan ha vistats i/besökt (inte bott i) Helgesta, tex för besiktningar och/eller möten. Det jag undrar är om han personligen ibland/någon gång träffade drängarna Per, Sven, Anders, Nils och Jonas, samt pigorna Stina, Anna, Anna och Anna, som alla omnämns i 1771-års mantalslängd. Förlåt att jag envisas med denna frågeställning!  ;D

I 1754-års mantalslängd, som finns tillgänglig på ArkivDigital, framkommer däremot att båda Helgesta gårdar arrenderades av Johan Lindbladh. I sökandet i boken som innehåller 1755-års mantalslängd hittade jag av "misstag" 1755-års jordebok istället (åtminstone på ArkivDigitals hemsida). Jordebok finns också i boken som innehåller 1771-års mantalslängder (åtminstone på ArkivDigitals hemsida). Eftersom man måste ha abonnemang för att se ovanstående böcker på ArkivDigitals hemida bifogar jag några bilder som visar fynden. Hoppas man får göra det! I annat fall räknar jag med att moderator tar bort bilderna, eller ber mig ta bort bilderna.

Vänliga hälsningar,
Jan