NULL Skriv ut sidan - Knäred (N) CI:3 (1746-1766) Bild: 550 Sida: 100 - Mordbranden i Elmhult

Anbytarforum

Titel: Knäred (N) CI:3 (1746-1766) Bild: 550 Sida: 100 - Mordbranden i Elmhult
Skrivet av: Peter Lind skrivet 2021-02-12, 14:15
I slutet av april 1752 tände bondehustrun Kirsti Ifvarsdotter med sönder eld på grannen Jöns Jönssons ekonomibyggnader i Elmhult, Knäreds sn. Många läsare av detta känner säkert till historien. Prästen Montan skev en längre nekrolog över den olyckliga kvinnan i kyrkoboken, som jag kan tyda det mesta av. Bl a annat kan man konstatera, att Kirstin inte tog livet av sig med arsenik (som det enligt uppgift står angivet i Historier från Lagadalen II av Joel Wangö), utan med hjälp av "rävfekakor", vilket är en äldre beteckning på stryknin.

Jag har lyckats tyda en del av texten, men inte hela. Eftersom Kirstins olycksalige make, Lars Nilsson (1703-1768) är en av mina anor, skulle jag gärna vilja ha lite assistans med texten partiellt transkriberad nedan (bifogad bild och  ArkivDigital: Knäred (N) CI:3 (1746-1766) Bild: 550 Sida: 100).

Stort tack på förhand för den som vill ta på sig uppgiften!

Bondehustrun, Kirsti Ifvarsdr från Elmhult, sedan hon misstänkts
för mordbrand i Elmhult hos Bonden der Jöns Jönsson [...], om måndag afton, d 29 april,
frisk och färdig, af Kronolänsman [...] derifrån til Knäred fängslig förd, dödde hon, och i
Knäred, retså fängslad, yrkas(?), utan bekännelse, Tisdags middag, dagen derpå, d 30 ejusdem,
som sades(?),
[...]
skjedt af in-tagits förgiftn(?), nämlign(?) räfvekakor och som så, efter hållits om henne
extra ting i Tjerby, befunnits, [...]förgift [...] räfvekakor hon(?) har hos sig i Elmhult [...] och der strax före sitt
fängsliga bortförande sjelf intagit
[...]
så derföre [...] befunnen delagtighet i mordbrand dömd, at skarprettaren
utur huset der den låg i Knäred [...] til skogs bortfäras och i jord nedgräfvas
som också skjedde derpå d. 15 maj något västerut ifrån ifrån Knäreds by på dess utmark


Peter Lind
Uppsala

E-mail: peter.lind200@gmail.com