NULL Skriv ut sidan - SV: Regementschefer tjänstebostad

Anbytarforum

Titel: SV: Regementschefer tjänstebostad
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-02-12, 12:27
Hej Jörgen,

Tack för ditt svar och för att du preciserar att Helgesta inte var ett riktigt säteri.
Jag var intresserad av åren runt 1770 och som exempel har jag nyss kontrollerat 1771-års mantalslängd (Stigtomta socken i Södermanlands län) och där står i kolumnen längst till vänster "Helljesta sät:" (såvida jag har läst rätt) och under det "Ibidem" för den andra gården.

Länk till 1771-års mantalslängd:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0006107_00032#?c=&m=&s=&cv=31&xywh=415%2C944%2C2563%2C1216

Tre sidor fram i samma mantalslängd (fortfarande Stigtoma socken) finns rubriken "Säterier". Redan innan jag skrev mitt förra inlägg funderade jag över varför Helgesta inte hade förts in under rubriken Säterier, men nu har du alltså gett en förklaring. Tack för informationen! Fortfarande tycker jag dock att det är konstigt att det står Helgesta säteri i mantalslängderna runt 1770, för förkortningen sät: betyder väl säteri?

Allmänt har jag sett i mantalslängder att det ibland står "brukas under" (eller kanske "brukas av") i anslutning till vissa gårdar. Betyder inte det att gården arrenderades? I de mantalslängder jag tittade i (1766-1772 - de tillgängliga på Riksarkivets hemsida) har jag för mig att det aldrig stod något om arrende eller "brukades under" i anslutning till de två gårdarna Helgesta. Kan det betyda att Jonas Cronstedt, som jag är mest intresserad av, ibland vistades där?

Efter att jag hade skrivit mitt förra inlägg slog det mig också att dess rubrik kanske inte är helt rätt med tanke på ordvalet "tjänstebostad". Är det rätt att använda ordet "tjänstebostad" för att beskriva Helgesta gård runt 1770 (om de inte arrenderades/brukades av andra)?

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Kan det hända att gårdarna kallades säteri eftersom de som var skrivna där/ägde dem, men inte bodde där, var adliga? Också: vad betyder det att en viss persons namn är skrivet i anslutning till en gårds namn i en mantalslängd? Med andra ord: med begreppet "tjänstebostad" bör det betyda att staten/armén var ägaren, men så kanske det inte var. Var Jonas Cronstedt ägaren av Helgesta gårdar de år hans namn är skrivet i mantalslängder i anslutning till gårdarnas namn?