NULL Skriv ut sidan - SV: Söker fotografi på Adele gift med Mats Stolpe

Anbytarforum

Titel: SV: Söker fotografi på Adele gift med Mats Stolpe
Skrivet av: gunhild svenonius skrivet 2021-02-08, 13:51
Jag renskriver brev till statsgeologen Fredrik Svenonius. Mats Stolpes namnteckning var helt omöjlig att tyda, och det kändes otillfredsställande att skriva "oläsl". Nu ser jag att allt stämmer! Kan Anbytarforum tänka sig ett långt utdrag ur brevet när Fredriks första fru dött?
"Jag vill berätta något om min egen historia.- Det var 1879 i slutet av sommaren jag blev änkling och mina båda små barn moderlösa. Min sorg och saknad gjorde mig till en tid så egoistisk, att jag lät barnens vård komma i andra rummet. Men jag insåg sedan min plikt och lyckades då att som barnens vårdarinna få min avlidna hustrus syster. Genast från början och sedermera allt framgent fäste hon sig vid barnen och de vid henne och jag prisade oss så lyckliga att ha funnit i första rummet den ömmaste mor åt barnen, i andra rummet en snäll och god husmoder, som återskapade trevnad i hemmet. Egoistisk som vanligt tänkte jag mig ingen ändring i detta lyckliga arrangemang. Men så en dag föll fjällen från mina ögon. Jag frågade mig: Vad är meningen med detta lyckliga liv? Du ser att hon ( min svägerska) fäst sig vid barnen, du ser att hon uppoffrar sig helt för dem, du känner att frid och trevnad åter satt bo hos dig - vad är du skyldig henne för det hon helt ger sig åt dina barn och åt dig? När den tiden kommer, att du och barnen ej längre behöver henne, så är hon försatt i en tjänares beroendeställning, eller avspisar du henne, i lyckligaste fall, med en liten penninggåva.
Står du till svars med ett sådant handlingssätt mot din och dina barns välgörarinna? Så och mycket mera frågade jag mig själv, och svaret blev att jag erbjöd henne en makas och en mors rättigheter över oss och att hon, Gud vare tack och lov, icke övergav oss utan stannade och blev vår sol i hemmet. Och jag, som den gången var övertygad om, att ingen egoism fanns i mitt hjärta, jag har sedermera funnit att jag aldrig i mitt liv varit större egoist än just då
Din vän
oläsl "