NULL Skriv ut sidan - SV: Dahlroth

Anbytarforum

Titel: SV: Dahlroth
Skrivet av: Frank Ärlebrant skrivet 2021-02-07, 20:56
Att ha kommit fram till Leibholtz-spåret är de eftersökta många indicierna;
-Lokaliserande: Från Nyland
-Rätt namn: Jakob Jöransson
-Rätt ålder: bl a GM Umeå 1748.06.06, 24 år,11mån (fca 1723.07)och tj-år 5 år 11 mån(fr 1742.07), soldat fr 1742, 1744:1 tj-år (=uppgift tidigt på året)och 20 år (f 1723).


I Nyland träffas en sådan man, just Jöran Leibholtz son Jakob f 1723.08.19.


I det digitaliserade har jag såsom enda annan möjlig kandidat Dahlroth i Nyland endast hittat en i Lojo sn; Jacobus, döpt 1725 i Gunnars by, som son till Jöran Påhlsson och Anna Carlsdotter. Har inte hittat någon vigsel eller begravning på denne.
Denne Jacob tror jag dock inte är aktuell, då det ju skiljer några födelseår.


Såsom kandidater Jakob Jöransson Leibholtz i Nyland finner jag några vid vigslar, enbart då jag inte vet hur gamla de är.
NUmmi sn:
1741 Kickala pastorat u.b Jakob Jöransson och Anna Ericsdotter Leppäkorpi Teunus
1750 Millola by; dräng Jakob Jöransson och Beata Jörensdotter från Remola Olla
Vichtis sn
1745 Salmis by Föravskedade Sold Jakob Jöransson och Brita Tomasdotter från Salmis


och en begravd,
Kyrkslätt sn 30.5.1742 Lill Danskar by, En u.dr Jakob Jöransson 20 år.


Av detta är det mest anmärkningsvärda att allt vi, utan ett skriftligt brev där faderskapet uttalas, kan tyckas begära stämmer in på Jakob Jöransson Leibholtz, därtill att det saknas någon annan sannolik kandidat(?)


Att bortföra ovannämnda Leibholtzkandidater göres säkerligen av bättre kunniga än mig.
Tilläggas bör att ovanstående byggs på det som jag kan och har hittat.


Med anledning av Karl Hanssons eminenta arbete 14/1 har jag har gått igenom kyrkböckerna från Arensburg/Kuressaare, med födslar från 1698 och Det Tyska Stiftet med katekeskunskap från 1705 och begravningar från 1705.[size=78%] [/size]
Dock inte hittat något.


Medan jag granskade inlägget ser jag att Andreas hann skriva ett inlägg :)


Vänliga hälsningar, Frank