NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-23
Skrivet av: Egon Rosell skrivet 1999-05-15, 19:19
Hej Tony!
Tack för dina uppgifter, även om de var negativa.  
Min frus släkt kommer från Delsbo och Bjuråker. Jag upptäckte efter några månaders forskning att hela hennes släkt fanns i släktböckerna för resp socknar. I samband med att jag förde in anorna från dessa böcker kollade jag naturligtvis samstämmigheten med mina egna resultat. Det var inga fel. Men jag har upptäckt senare, att jag måste tvivla, när någon ana flyttar in från en annan socken. I flera fall har det varit fel. Det verkar, som om de som gjort kartläggningen liksom givit upp vid sockegränsen och fabulerat litet för att bli av med problemen. - När det gäller Ingrid Persdotter, så finns hon i Delsbo släktbok under 9N3 med de uppgifter jag angett. Jag kommer inte ihåg nu, vilka undersökningar jag gjort på henne. Sannolikt har jag sett efter i FB, men inte mera. Och när jag nu gick igenom antavlan, tyckte jag att jag kunde efterlysa henne.  
Det blev en lång förklaring. Men kanske någon läser detta och tar fasta på de varningar som experter utfärdat för släktböckerna. De är nog bra, så länge de rör sig med kyrkoböckerna i den egna socknen, men annars bör man nog pröva data ordentligt.
Mvh
Egon Rosell