NULL Skriv ut sidan - SV: Lindahl

Anbytarforum

Titel: SV: Lindahl
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2021-01-28, 21:36
Hej Erik!
 
Detta fenomen har jag stött på i samband med min forskning kring staden Lund, och det tycks ha varit ganska vanligt att städerna samarbetade när det gällde riksdagsmännen. Uppgifterna i Millqvists bok tolkar jag exempelvis som att Landskrona stad hade sina egna riksdagsmän vid riksdagarna 1719 och 1720, medan man 1812 och 1823 lät Kristianstads riksdagsman föra Landskronas talan; 1726–27 hade Landskrona åter sin egen riksdagsman, men 1734 samt 1738–39 gav man fullmakt åt den landskronabördige Frans Cervin i Karlshamn att föra stadens talan. Tittar man närmare på biografin i Svenskt Biografiskt Lexikon (band 8, 1929, sid. 314) kan man läsa att Frans Cervin var
 
”ledamot av borgarståndet vid samtliga riksdagar 1734–39 och 1742–72 såsom representant för Landskrona 1734, för Landskrona, Karlshamn och Varberg 1738–39 samt för Karlshamn och vissa städer, som förenade sig med Karlshamn om gemensam riksdagsman 1742–72”.
 
Karlshamn och Landskrona har alltså delat på Frans Cervin, som var städernas officiella riksdagsman, men eftersom Cervin i perioder måste haft fullt upp (exempelvis kring 1742-43, då han inte bara var riksdagsman för flera städer och ledamot av borgarståndets besvärsdeputation utan även justitieborgmästare i Karlshamn samt preses i Karlshamns hallrätt) kan jag tänka mig att han behövde lite uppbackning i Stockholm – och då har han säkerligen rekommenderat Peter Lindahl och Arnold van der Hagen, från Cervins hemstad Karlshamn, att sköta riksdagsbestyren för Landskrona.