NULL Skriv ut sidan - Mats Eriksson. Nybyggare. Torpare på Graninge Bruk, bl.a. enligt 1696 års mantalslängd

Anbytarforum

Titel: Mats Eriksson. Nybyggare. Torpare på Graninge Bruk, bl.a. enligt 1696 års mantalslängd
Skrivet av: Desirée Ernerby skrivet 2021-01-25, 14:42
Under ämne: Isak Matsson Östman, dragon i Österåsen, Fors, begravd 1710 i Åre, har jag sökt efter en trolig far till Isak Matsson.

Isak Matsson kom ca 1695 vid 24-26 års ålder till Fors socken (Z). När han gifter sig där, uppges han vara ifrån Östergränningen. Vigsel 1697-10-09 i Fors (Z)  [C:1 s. 48 v.]: "Isaac Matthisson ifrån Östergränningen och Ingebor Påhlsdotter i Bispgården".

Utifrån detta och på grund av forskaruppgifter om Isak Matssons far har jag sökt efter mer information om den Mats Eriksson, som enligt Långsele sockens (Y) mantalslängder bott på Graninge Bruk. Se t.ex. längden 1696 (Bild 280/s. 2172).

Jag har trasslat in mig i uppgifterna om Östergraninge, Sörgraninge och matssönerna. Nu kan jag inte lista ut var Mats Eriksson bodde, när den eventuella sonen Isak kom till Fors ca 1695 och tiden närmast innan dess.

Vet någon om Mats Eriksson bodde i Östergraninge aktuell tid? Med hopp om synpunkter hänvisar jag också till mitt inlägg 2021-01-23, 20:14 under den inledningsvis nämnda ämnesrubriken.