NULL Skriv ut sidan - SV: Kyrkoherde Pehr Hedberg

Anbytarforum

Titel: SV: Kyrkoherde Pehr Hedberg
Skrivet av: Bengt Hjelm skrivet 2021-01-23, 11:31
Hej och tack för svar! Då får jag korrigera lite i hustruns släktträd. Caspar och Michael hade, vad jag känner till, ytterligare två syskon; Carl Jöran (1707-1777) och Anna Catharina (1696-1743). Carl Jöran var regementsskrivare vid Svea Artilleri i Sthlm och gift med Anna Gahm. Deras son Johan Axel var förmyndare för Michaels barn. Anna Catharina var först gift med en Johan Lundberg som efter diverse härjningar i Polen och Bender blev löjtnant vid Norra Skånska kavalleriet. De bodde i Svenstorp i Skåne. Efter hans död gifte AC om sig 1732 med korporal Lars Holm. 


De fyra syskonens föräldrar var kapten Johan Hemmendorph ((1676-1749) och Sophia von Bartholin (1664-1749). Uppgifterna om Johan har jag fått fram ifrån Lewenhaupts "Karl XII:s officerare" (del 1, sid 288). Han började sin karriär vid Bohusläns dragoner och kom 1709 till Jönköpings regemente. Avsked 1720. Uppgifterna om Sophia kommer från en släktutredning från 1910 som jag har kopia av. Enligt den var hon dotter till dr jur Caspar Bartholin som var en framstående ämbetsman mm i Köpenhamn som blev adlad postumt. Han tillhörde den kända släkten Bartholin med bl a 12 professorer vid Köpenhamns universitet. Hittar dock ingen Sophia när jag kollar Bartholins släktträd på nätet, men uppgiften kan ju stämma ändå.


Johan och Sophia hamnar så småningom i Björnekulla i Skåne. Sophia dör där i februari 1749. Även Johan ska ha dött detta år men hans dödsnotis finns inte i död- och begravningsboken för Björnekulla. Antingen har den fallit bort eller så flyttade han efter fruns död.