NULL Skriv ut sidan - SV: Kyrkoherde Pehr Hedberg

Anbytarforum

Titel: SV: Kyrkoherde Pehr Hedberg
Skrivet av: Bengt Hjelm skrivet 2021-01-22, 22:29
Tack för svar! Har inte tänkt på att Sven och hans fru Anna Sophia kunde vara kusiner, utan gissade att hon antagit sin makes efternamn. Jag har sett Johan Lorens bou men kan inte uttyda de ord som står närmast före hennes namn i förteckningen över arvtagare. Om det dessutom är så att Anna Sophia är syster till Johan Lorens så är hon med all sannolikhet dotter till löjtnanten vid Kungl Artilleriet Michael Hemmendorff och hans fru Elisabet Ljung. Dessa makar dog med ca 1 veckas mellanrum i Stegesund utanför Vaxholm i april 1769. Fram till nu kände jag bara till tre barn i familjen, Johan Lorens, Adolph Michael (som också bodde i Nyköping) och Albertina Maria som dog i Vaxholm 1780 i en ålder av ca 15 år. Har dock aldrig lyckats hitta familjen i någon hfl, kanske pga att militärer flyttade runt en hel del.


Sven Hemmendorff föddes 13/2 1760 i Döderhult, Kalmar län. Hans föräldrar var Caspar Hindrich Hemmendorph (född ca 1700) och Catharina Elisabet (Caisa Lisa) Silkelock. Sven var halvsyskon till Anna Christina Hemmendorff, gift med Pehr Hedberg, som jag frågade om i mitt första inlägg. Också hon född i Döderhult, dit föräldrarna flyttat från Torö söder om Nynäshamn. Modern var Caspars första fru Elisabet Bång.