NULL Skriv ut sidan - Hjälp med att hitta husförhör Familjen Muntenck

Anbytarforum

Titel: Hjälp med att hitta husförhör Familjen Muntenck
Skrivet av: Joakim Dagsköld skrivet 2021-01-18, 17:39
Hej.

Jag har fastnat i forskningen kring en Johan Friedrich Muntenck/ Munteneck och hans hustru Helena Ul(l)berg/Ulstedt. Jag har letat ordentligt genom husförhören i Jakobs församling men här finns inget spår av dem. Alla deras barn födds i denna församling, här sker även deras vigsel och här avled Johan Friedrich Muntenck. Därför tycker jag att det är lite underligt att man ej hittar dem där. Tack vare en tydning här på Rötter fick jag utifrån Johan Friedrich Muntencks Bouppteckning reda på att han jobbade som Kusk, Lakej och inköpare åt grevinnan, Anna Maria Falkenberg. Troligtvis kan man finna dem hos henne men jag hittar ej någon Maria Falkenberg i Jakob församlings husförhör heller. Denna Maria och en Hinriech Falkenberg är även faddrar till deras barn vilket man kan se på nedan födelsenotiser.

Här är den information jag har om familjen.

Deras förstfödde son, Johan Friedrich född: 23 september 1729. Vänster sida: 2 upp från längst ner.
ArkivDigital: Jakob och Johannes (A, AB) CIa:13 (1726-1737) Bild: 118.

Deras andra barn Anna Maria, född 3 augusti 1732.  Höger sida: Längst ner
ArkivDigital: Jakob och Johannes (A, AB) CIa:13 (1726-1737) Bild: 151.

Deras Vigsel: 28 December 1728
ArkivDigital: Jakob och Johannes (A, AB) CIa:13 (1726-1737) Bild: 16

Johan Friedrich Muntencks dödsnotis. 31 Mars 1737:
ArkivDigital: Jakob och Johannes (A, AB) FIa:1 (1721-1772) Bild: 36 Sida: 36.

Johan Friedrich Muntencks bouppteckning.
ArkivDigital: Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning (A, AB) F1A:123 (1740) Bild: 7400 Sida: 644.

Skulle vara jättetacksam om någon kunde hjälpa mig och hitta lite mer info om dessa personer om det går.


Med vänliga hälsningar

Joakim Dagsköld