NULL Skriv ut sidan - SV: Douhan

Anbytarforum

Titel: SV: Douhan
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-01-17, 09:25
Ja, det stämmer att Anna Gretas mamma bör ha varit syster till Gustaf Skogman, och inte syster till Elisabeth Duan.
När det står släktskap i husförhörslängder (och mantalslängder) hänvisar släktskapet oftast, om inte alltid, till "huvudmannen" i familjen (han som "står längst upp" bland familjemedlemmarna). (Förmodligen finns det en bättre term än "huvudmannen"...)

I vissa fall har jag sett släktskap skrivna i familjer, där levande "huvudman" saknas, och där det står till exempel bara "Jan Johanssons änka" (dvs utan änkans egna namn) om personen som "står längst upp" bland familjemedlemmarna. I de fallen är jag osäker på om släktskapet hänvisar till den döda mannen eller till änkan. Hoppas någon som vet bättre har lust att skriva ett svar!

Juhani, jag är inte säker på vad du menade med din sista fråga om husförhörslängder/kommunionbok. Enligt min erfarenhet innehåller husförhörslängder oftast (men inte alltid) uppgifter både om när en person tog nattvarden (=kommunion) och uppgifter om när personer deltog i husförhör. Enligt synonymer.se är memoarer synonym till livsbok, och det har inte något med husförhörslängder att göra.

Juhani, jag undrar också om du har fått mitt privata meddelande genom Anbytarforum. Eftersom jag såg att Anna Greta kom ifrån Stockholm när hon flyttade till Vaxholm 1790 så letade jag lite efter efternamnet Tid(e)blad i Stockholm 1790. Eftersom det inte har något med släkten Douhan att göra, så skrev jag ett privat meddelande till dig om mina fynd. Efter att ha skickat iväg det finns dock inte meddelandet bland mina skickade meddelanden, så jag misstänker att du inte har tagit emot det. Bland annat hittade jag en Olof Tideblad i en mantalslängd i Stockholm 1790. Han var i Anna Gretas ålder och därför tänkte jag att han kanske var hennes bror.

Jag önskar dig också, och alla andra, en hälsosam avslutning på vintern och ser fram emot ett slut på pandemin under 2021!
/Jan