NULL Skriv ut sidan - SV: Douhan

Anbytarforum

Titel: SV: Douhan
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2021-01-16, 13:59
Hej Juhani,

På ArkivDigitals hemsida är bilden på sidan i Vaxholms hfl lite tydligare tycker jag.
Kanske står det att Anna Greta var född i Björbo, som är en tätort i Gagnefs kommun enligt Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rbo

Jag bifogar bild från ArkivDigital så får du se hur bilden ser ut där.

Cirkeln i bokstaven å i namnet Bjärtrå tror jag är bokstaven d (förkortning av "den") i datumet när Anna Greta flyttade till Vaxholm ifrån Stockholm "d 3 Nov 90", dvs den tredje november 1790.

Det är intressant att det tycks framgå av informationen på samma sida i Vaxholm hfl att Anna Greta hade en (ingift) moster med efternamnet Duan: Lisa Duan född 1729. Jag har dock stött på efternamnet Duan några gånger och är osäker på om det motsvarar vallonsläkten/vallonsläkterna Douhan.

Vad de olika stavningsformerna av efternamnet Douhan beror på vet jag inte, men jag har sett många exempel på att även andra ord än egennamn stavas på olika sätt, till och med i samma kyrkobok och med lika skrivstil (dvs förmodligen av samma person vid ungefär samma tidpunkt). Kan det vara så att det inte fanns stavningsregler förr? Svenska akademin grundades väl (bland annat) för att arbeta med (och standardisera) det svenska språket? Enligt Wikipedia grundades Svenska akademin 1786 och man kan kanske misstänka att det gjordes pga att det fanns ett behov...

Min tolkning av informationen om släkten/släkterna Douhan i boken Nordisk Vallongenealogi är att det är svårt/omöjligt att reda ut huruvida alla Douhan, som fanns i Sverige på 1600- och 1700-talet, härstammade från en och samma person. Samtidigt tyder informationen i boken, enligt min tolkning, på att det var fler än en person med efternamnet Douhan, som utvandrade från Vallonien till Sverige i slutet av 1500-talet/i början av 1600-talet. Till exempel omnämns i boken Jan de Han, som hittas tidigast i Leufsta räkenskapsbok för året 1634, och en annan person Gillius Duhan, som tidigast hittas som smältare i Österby (bruk?) 1638-1644. Eftersom det finns anteckningar om att Jan och Gillius jobbade i Sverige så tidigt som 1634 respektive 1638 tror jag att det kan vara troligt att de var födda i Vallonien och inte i Sverige. De bör nog ha varit födda före, låt oss säga, år 1615. De kan förstås ha varit släkt med varandra oberoende av var de var födda, och i sådant fall skulle det röra sig om en släkt.

Vänliga hälsningar,
Jan