NULL Skriv ut sidan - SV: Tulldahl

Anbytarforum

Titel: SV: Tulldahl
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2021-01-10, 10:38
Ett sånt intressant fynd, Paul! Denna notis hade jag tydligen missat, men både till namn och beräknad ålder passar Sine bra in i sammanhanget (som jag förstått hette Eskil Tulldahls styvmor Sine).
 
Jag har nu grävt vidare, och gjorde då en del fynd som bringar mer klarhet i släkten Tulldahl. Först och främst lyckades jag få fram namnet på Eskil Tulldahls första hustru, nämligen Kerstina Arvidsdotter. Hon var uppenbarligen dotter till Arvid Danielsson på Eljaröd nr. 12 i Eljaröds socken, och bodde hemma hos fadern och hans hustru (modern?) Lusse i mantalslängden 1699. Hon måste ha gift sig med Eskil Tulldahl några år därefter, antagligen i Eljaröd, men parets äldsta barn Brita föds tydligen i moderförsamlingen Andrarum. Det mesta av pastoratet Andrarum-Eljaröds kyrkoböcker gick upp i rök vid en brand i prästgården 1875, men av någon anledning klarade sig Andrarums kyrkoböcker 1706–1722 samt 1722–1734 – och där hittar man Britas födelsenotis i september 1706 (Andrarums kyrkoarkiv, vol. CI:1, sid. 128):
 
”Dominica 19 post Trinit: 30 Döptes Ryttarens Eskill Tuldals barn som war födt i Ilstorp, Onsdagen d 19 Septemb: dhet bleff kallat, Berethe, Moderens Namn Kirstene Arffuidtz dåtter:
Oluff Nilsons hust: i Raflunda bar barnet, faddrar Pehr Truedtzon i Andrarum…Jacob Nilson i Ilstorp…Daniel Arfueson i Eljarödh”.
 
Några fler barn finner man dock inte i Andrarum, så döttrarna Cecilia och Sine måste ha fötts i Eljaröd dit paret flyttar kort därefter. Kerstina bör vara identisk med den ryttarhustru Kierstin som bor hemma hos Daniel Arvidsson (alltså den förmodade brodern) på Eljaröd nr. 8 i Eljaröds mantalslängder 1709–1710, men i 1711 års mantalslängd är hon ej kvar där. Det året finner man däremot boende i gathuset Ryttarhuset i Eljaröds socken ”Rytt hust. Kierstin Tuldahls”.
 
Denna mantalslängd upprättades den 19 januari 1711, och dottern Sine beräknas ju vara född vid mitten av augusti 1711. Jag har sedan tidigare gjort en snabb anteckning ur Torna härads dombok 1729 som säger att Eskil Tulldahls första hustru ska ha dött i Albo härad, vilket stämmer bra med Eljaröds socken. Kanske har alltså Kersti dött i barnsäng med Sine i augusti 1711, därefter har Eskil Tulldahl – som ju avancerade till korpral i mars 1711 – flyttat vidare med döttrarna till Skurup, haft gott om tid att avbida de lagstadgade sex månadernas sorgetid, och sedan gift sig med Johanna Nilsdotter Skiött i juli 1712.