NULL Skriv ut sidan - SV: Löfstedt

Anbytarforum

Titel: SV: Löfstedt
Skrivet av: Erik Lind skrivet 2021-01-08, 01:55
Till slut hittade jag Tufve Hallander i 1785 års husförhörslängd på Östra Roten nr. 4 (bild-ID C0066809_00044), och där bor tydligen även brodern Johan [Larsson] och pigan Johanna Johansdotter – som ju nog bara vara identisk med Johanna Hallander, om man tänker sig att hon var dotter till Tufve Hallanders bror Johan Larsson:
 
”Back: Tufve Hallander 40 [år]
Ges[ällen] Håkan Löfstedt 18 [år]
[…]
Brodren Johan 61 [år]
P: Johanna Johansdotter 20 [år]”.
Wow, tack! Vad du har hittat! Björröd låter som ett mysterium. Och jag håller med dig om att det låter sannolikt att pigan Johanna Johansdotter har snärtat upp sig till jungfru Johanna Hallander.

Jag ägnade igenom 1785 års husförhörslängd och fann en annan Löfstedt, den 25-årige bagaren (?) Jöns Löfstedt i Nya Staden (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0066809_00017#?c=&m=&s=&cv=16&xywh=3457%2C2760%2C1104%2C1952, bild 17 / sid 156).

En storebror kanske? Jag kollade i födelseregistret I Landskrona stadsförsamling, men hittade varken Håkan eller Jöns.

Om jag har tolkat det rätt och Jöns Löfstedt också är bagare undrar man om han också varit gesäll åt Tufve Hallander. Kanske rent utav Jöns följde med Tufve från Gärds härad till Landskrona, och Håkan följde med när han var stor nog? Lätt att låta fantasin skena.