NULL Skriv ut sidan - SV: Löfstedt

Anbytarforum

Titel: SV: Löfstedt
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2021-01-07, 19:53
Snyggt jobbat, Erik!  :D  Där har vi ju Andreas Löfstedts födelsenotis, som jag letat efter ett bra tag! Jag tyder den såhär:

 
”den 8 Febr: lätt Bagaren Mäster Löfstedt
med dess Hustru Johanna Hallander
döpa sin son Andreas, född den 6 dito.
Susc: Garfwaren Herr Bruzelii Hustru,
Test: Garfwaren Herr Bruzelius,
Bryggaren Edler och dess Hustru Bilt-
huggaren Herr Nils Engström, Jungfru
Christina Högström.”
 
Faderns förnamn omnämns alltså inte i födelsenotisen, men man kan konstatera att det är han som dör i Landskrona 1818 vilket bekräftas av bouppteckningen samma år (Landskrona stadsarkiv: Rådhusrättens och magistratens arkiv, vol. FIIa:21 (1815–1819), bouppteckning nr. 114, bild-ID C0109559_00340):
 
Ӂr 1818 den 28 September
Förrättades Boupteckning efter Bagaren
Håkan Löfstedt, som afled den 28 sistl. Junii,
och lämnade efter sig Enkan Johanna Hallander,
samt med henne sammanaflade Barn: närwarande sönerne,
Sergeanten Anders Löfstedt och glasmästaren
Johan Tue Löfstedt, samt döttrarne: Anna Pe-
tronella 30. år och Johanna Catharina 20. år, hwars
rätt och bästa bewakas af SlottsWacktmä-
staren J: P: Schoug.”
 
Paret gifter sig i Landskrona stadsförsamling 1786: ”den 13 Aug: Lystes första gången uti Asmuntorps Kyrka för Borgaren och Bakaren Mäster Håkan Löfstedt samt Jungfru Johanna Hallander. Copulerades den 1 Sept:” (bild-ID C0066929_00219; att lysningarna hölls i Asmundtorps kyrka är förresten troligen inte någon ledtråd till parets ursprung; det berodde nog endast på att Sofia Albertina kyrka i Landskrona vid denna tid ännu inte var färdigbyggd, och att många kyrkliga förrättningar därför hölls i de kringliggande kyrkorna på landsbygden). Jag hittar två av de nämnda barnens födelsenotiser i Landskrona stadsförsamlings födelse- och dopbok, Jean Tufve född 1791 10/6 och Anna Petronella född 1787 11/10.
 
Utöver detta har jag inte gjort fler fynd rörande familjen eller Håkan Löfstedts ursprung, och barnens faddrar gav mig inte heller några vettiga ledtrådar. Jag fann däremot en väldigt intressant bouppteckning daterad 1786 17/7 (Landskrona stadsarkiv: Rådhusrättens och magistratens arkiv, vol. FIIa:14 (1786–1791), sid. 63; bild-ID C0109552_00044) och upprättad över bagaren Tufve Hallander (född ca 1726, död 1786 10/6 i Landskrona stadsförsamling) – som tydligen var Johanna Hallanders farbror. Han var barnlös och ärvdes därför av sin bror, f.d. hemmansåbon Johan Larsson från Björröd i Gärds härad samt sin omyndiga brorsdotter Elna Bengtsdotter – men i bouppteckningen omnämns även ett testamente upprättat 1785 20/5 där Tufve Hallander bekräftar att det mesta av arvet mycket riktigt ska gå till brodern och brorsdotter, men tillägger ”alt hwad derefter öfwerblifwer skall tillhöra Lärlingen Håkan Löfstedt och Broder dotren Johanna Hallander”.
 
Eftersom Johanna Hallander här sägs vara brorsdotter till Tufve Hallander, men ju inte omnämns bland arvingarna i ingressen, tolkar jag det som att hon måste vara dotter till Tufve Hallanders bror Johan Larsson, och antagligen tog namnet Hallander när hon flyttade till farbrodern Tufve i Landskrona. Jag hittar dock inget Björröd i Gärds härad, och det närmaste ligger i Vankiva socken som man hittar i Västra Göinge härad – men denna plats finner jag inte i mantalslängden 1786. I Gärds härad finner man annars Björkeröd i Västra Vrams socken, men där finns ingen Johan Larsson i 1786 års mantalslängd.