NULL Skriv ut sidan - SV: Oscara

Anbytarforum

Titel: SV: Oscara
Skrivet av: Anders Hultgren skrivet 2021-01-07, 07:50
Jag är tacksam om någon kunde hjälpa till med information om myntsmycke eller gravering. Den som graverat det här smycket måste rimligen gjort flera, stilen på bokstäverna? Jag har försiktigt börjat putsa på myntet. Det har legat i jorden många decennier, men det är inte så repigt. När det gäller Herman Lundqvist har jag ingen åsikt. Jag är ingen rojalist. Försöker belysa fakta, frimurare har en stor del i att Bernadotte blev kungafamilj. Napoleon var mer tveksam och hade fört fram namnet Bonde som ett inhemsk svenskt alternativ.
När Dan Brown skrev Da Vinci koden lånade han idéer från boken Heligt Blod Helig graal. Här får man intrycket av att det finns parallella maktstrukturer, där hemligs sällskap skyddar ett heligt blod, en blodsådra som de mäktigaste adelsfamiljerna ville koppla sig till. Det räcker med att nämna Jean  Babtiste, Johannes Döparen, namnet i sig får larmklockorna att ringa hos konspirationsteoretiker som tror på Dan Browns böcker. Wienkongressen 1814 syftade till att återställa en ordning i Europa där adeln skulle återfå kontrollen, att furstar skulle erkännas oavsett de etniska grupper som bodde i området. I samband med detta bekräftades att svenska kronan också styrde Norge. Så Bernadotte som inte hade något med Sverige att göra blev också Norges kung. Han var Napoleons marskalk. Det borde vara den absolut sista som Wienkongressen accepterade. Så det kanske fanns en annan informell maktstruktur där adel och borgarklass kunde mötas i det dolda för att komma överens om tronföljden. Av frimurare för frimurare. När det gäller Oscara så är hon den förstafödda Bernadotten i Sverige. Jag kan inte koppla myntsmycket till någon, men den har sin symbolik. Det finns en baksida av myntet. Så nu passar jag frågan vidare, myntsmycket måste kopplas till någon av alla 802 Oscaror som avled mellan 1860-2016. Ingen av de har efternamnet Bernadotte.