NULL Skriv ut sidan - Ryggamo, Gumme Thorsson

Anbytarforum

Titel: Ryggamo, Gumme Thorsson
Skrivet av: Hans Hermansson skrivet 2021-01-05, 14:47
13 nov 1705 gifter sig i Vissefjärda drängen Gumme Thorsson från Ryggamo med änkan Karin Persdotter från Alsjö. 1715 köper Gumme 1/4 Ryggamo av Åke Carlsson som bara ägt stället ett år.

"...åligger Gumme Torsson i Ahlesjö att erläggia 10 dlr till Åke Carlsson i Ryggamo såsom en wängåfva för dhet ..... Åke skall afstå 1/4 ibm. skattejord som han kiöpt
af hustru Kirstin Persdott: för ett åhr sedan och rätta bördsmannen vid anbud då ej wehlat lösa men nu uppå laga instämmande först klandrar, ...."

Uppvidinge häradsrätts arkiv, Domböcker och protokoll vid ordinarie ting, SE/VALA/01597/A I a/8 (1712-1715), bildid: V0000142_00498

Inga andra personer nämns här, och min tolkning är att Gumme Thorsson alltså har bördsrätt till 1/4 Ryggamo. Jag har inte hittat Gumme i Algutsbodas dödbok, så det är svårt att ange hans ålder. När han gifter sig 1705 finns ingen Thor i Ryggamo, däremot en Måns med hustru, samt Jöns med hustru.
Jag har skäl att tro att åtminstone Måns kan vara en äldre bror.

Vintertinget 1686 hittar jag följande:
"...och arfvingarna nämbl. sahl. Thores barn ibidem Måns, Jöns, Pehr Tohres söner..."

Uppvidinge häradsrätts arkiv, Domböcker och protokoll vid ordinarie ting, SE/VALA/01597/A I a/4 (1684-1689), bildid: V0000139_00216

Har någon möjligen forskat mer på denna syskonskara? Jag letar en direkt koppling mellan Gumme och hans eventuella bröder, problemet är att Gumme inte nämns bland Thores arvingar ovan. Kan han ha varit för ung och därför inte nämns? Eller är Gumme inte alls son till den avlidne Thore?
Tacksam för all hjälp.

Med vänlig hälsning Hans