NULL Skriv ut sidan - SV: Soldaten Måns Persson Malm

Anbytarforum

Titel: SV: Soldaten Måns Persson Malm
Skrivet av: Karin Murén skrivet 2021-01-04, 22:07
Tack Lars Helge! Jag har också gått på den linjen sedan jag gjorde inlägget.  Jag hittade Peter som dopvittne och antog att det var en bror. Sedan hittade jag föräldrarna och familjen och såg då att det fanns en syster Christina. Då var jag nog inte fel ute. 
Vad är Läshult? För socknen är väl Ljuder eller? 
Jag tror dock inte att Anna Maria var äldsta barnet utan att det fanns en son Peter Johan som föddes 1830-03-13. Han finns med i husförhörslängderna senare men jag kan inte hitta honom i födelseböckerna vilket ju är konstigt. Förstår inte varför? Kan prästen missat honom? Föräldrarna gifte sig 1829-11-27.
Peter Johan blev sedan båtsman och hade tillnamnet Johansson Krämare. Dog 1925-01-20 i Kroksjö, Örsjö.
I stort sett alla barnen i familjen blev antingen båtsmän eller var gifta med båtsmän, så också min anmoder Sara Lisa Johansdotter född 1841 som gifte sig med båtsmannen Karl August Johansson Mur- en generation senare blev efternamnet Murén.
Tack för ditt inlägg som stödjer min teori. Årtalet 1807 som födelseår vilket figurerar på många ställen senare är helt enkelt fel.
Med vänlig hälsning
Karin