NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Norberg & Catharina Orre i 1720-talets Luleå. Mycket är olöst.

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Norberg & Catharina Orre i 1720-talets Luleå. Mycket är olöst.
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2021-01-03, 12:06
Det visade sig att personregistret till Rullor 1620-1723 är inte heltäckande. Erik Mattsson var underofficer vid Västmanlands infanteriregemente åren 1631-1654.

Jag uppfattar att Erik Mattsson var dalmas, och hans (senare?) maka Maria Kastling upplänning.

Hej Constantinus,

och god fortsättning på det nya året  :) :)! Att Erik Mattsson var underofficerar förklarar varför barnen fick de uppdrag de fick. Mycket intressant allt du lagt upp, letat fram om hans militära karriär. Han kom så långt han kunde med tanke på att han inte var adlig eftersom överofficerstjänsterna var vikt för adeln oavsett hur duktig man som 'gemen' var i hären. Överofficerspositionerna var man dessutom tvungen att betala för, förutom att de var uteslutande för adeln.

Jag ska lägga upp allt om Eriks karriär på den profil jag har om honom.

Med all tack för det jobb och den tid du tagit att posta allt detta till mig, ja andra att läsa, här.

Med vänlig hälsning,
Desirée