NULL Skriv ut sidan - SV: Johan Söderberg

Anbytarforum

Titel: SV: Johan Söderberg
Skrivet av: Ido Leden skrivet 2021-01-02, 17:28
Stort tack för info och god input! Jag spinner vidare på dina data och upplysningar. Eric gifter sig 20/5 1730 med änkan Kerstin Andersdotter. Då kan hustru Elin inte vara hans fru. (Hade hon skrivits änka hade tanken aldrig uppstått.) I HFB AI:7 finns flera hustrur uns under Villboda; Fellingsbro (T) AI:7 (1722-1727) Bild 99 / sid 184. I Västra Sörby (mitt på sidan) står hustru Elin alldeles för sig själv; Fellingsbro (T) AI:7 (1722-1727) Bild 23 / sid 32. Hon återkommer lite längre ner, som hustru Elin Larsdotter med dotter Karin. Jag kan inte läsa vad det står ute marginalen framför Elin. Under detta ett notat över Ryttare och en av dessa är en Söderberg men förnamnet är INTE Eric. Eric har först 1728 kommit till Västra Sörby som ryttare. Han lär känna änkan Kerstin Andersdotter i Villboda. Hon blir med barn (ofödde Johan) och paret ser till att gifta sig i maj innan det blir dags för henne att föda i juni. I sept blir hon på nytt änka och deras son Johan blir faderlös. Vad tror du om detta scenario? Trevlig helg Ido L